Masdeu Group, especialitzat en la producció de bases alimentàries per farcir-se, ha rebut una injecció de capital de dos milions d’euros per mitjà d’una ampliació de capital del fons ICF Capital Expansió II, destinat a empreses amb una facturació a partir de 10 milions d’euros que tinguin plans de creixement orgànic (internacionalització, increment de la capacitat productiva, nous centres productius...) o inorgànic (a través d'adquisicions). No ha transcendit el percentatge de capital que ostentarà lnstitut Català de Finances (ICF) dins de l'empresa familiar.
La companyia, que ha facturat 12 milions d’euros el 2022, vol ampliar la gamma de productes -ara configurada per cassoletes, vol-au-vent de pasta de full, tulipes, galetes per a canapès, mini cons en neula i planxes de pa de pessic- amb el desenvolupament de maquinària pròpia “perquè encara que sigui un procés automatitzat, no deixa d’haver-hi una part artesanal”, explica un portaveu de la companyia.
L'ICF Capital va entrar en el capital de la companyia l'any 2018 amb l'objectiu de duplicar la capacitat productiva de la planta que Masdeu té a Puigdàlber, a l'Alt Penedès, i consolidar l'adquisició que dos anys abans havia fet de la francesa Mariebel SAS -especialitzada en productes de pasta de full- amb una factoria pròpia a Les-Lucs-sur-Bolougne, prop de Nantes. La incorporació de la marca francesa Mariebel va obrir l’oportunitat d’arribar fins al consumidor final a través del canal del comerç i les grans superfícies d’alimentació.
Aquest creixement inorgànic es va completar el 2020 amb la compra de la també empresa familiar Especialitats Vilà, ubicada a Prats de Lluçanès (Barcelona), especialitzada en l'elaboració de planxes de pa de pessic de diferents dimensions i formes i amb més de 30 anys d'experiència.
En l’última dècada, Masdeu Group ha intensificat la seva internacionalització per arribar a 35 països, a la qual destina el 65% de la seva producció total i hi ha tingut un pes important la marca Mariebel. Les instal·lacions a Puigdàlber i Les-Lucs-sur-Boulogne sumen uns 10.000 m², acullen un equip d'unes 70 persones i arriben a una capacitat productiva diària màxima d'aproximadament d’un milió de peces.
La comercialització dels productes es fa a través de diverses distribuïdores adreçades al sector més professional de l’alimentació, hoteleria i el càtering. En aquest segment, la companyia té certa flexibilitat per adaptar-se a la demanda dels seus clients. En aquest sentit, la marca destaca que poden incorporar ingredients ecològics i tenen productes bio en la gamma d’articles de pasta de full. També s’arriba al consumidor final per mitjà de les cadenes de la gran distribució, com Lidl o Consum.
La direcció de Masdeu està en mans de David Masdeu, membre de la tercera generació de la família. Els orígens de l’empresa es remunten a 1945 i a l’existència del forn familiar situat a la mateixa localitat de Puigdàlber, un municipi situat a uns 40 km de Barcelona.
En el capítol de la innovació, l’empresa ha potenciat el disseny de nous productes i nous ingredients. Entre les novetats més recents destaca els cons de neula que la restauració usa per farcir amb ingredients dolços o salats. Les millores en el producte s'han dut a terme des de cadascuna de les marques del grup. En el cas d’Especialitats Vilà s’ha creat una línia de la base de galeta molta, un producte exclusiu que optimitza l’elaboració dels pastissos.