El líder en vendes de pernil ibèric, el badaloní Enrique Tomás, ha decidit investigar l’alimentació dels porcs per millorar el seu producte. Amb aquesta intenció, ha creat l’empresa Centro de Investigación Nutricional del Cerdo, que té com a objectiu declarat el conreu de nous farratges per “investigar i assajar millores en el pinso dels animals”. També es proposa “actualitzar les maneres de criança en granges i espais ramaders”.

El Centro de Investigación Nutricional del Cerdo està situat a Montornès del Vallès. Es tracta d’una filial propietat al 100% d’Enrique Tomás SL, el gegant de la comercialització de pernils ibèrics, si bé el seu representant no serà el fundador que porta aquest mateix nom sinó un dels seus fills, Albert Tomás Mendo, segons dades del Registre Mercantil.

El president i fundador, Enrique Tomás Ruiz (Badalona, 1966), comparteix la direcció general del grup amb Albert Tomás Mendo, el seu fill mitjà. La filla gran, Núria, també està vinculada a l’empresa familiar en tasques de comunicació i, el petit, Éric, encara és menor d’edat.

La decisió d’obrir un centre per investigar l’alimentació del porc és un nou pas en l’estratègia comercial d’Enrique Tomás. ON ECONOMIA s’ha dirigit a l’empresa però no han aportat més dades al tancament d’aquesta informació.

Enrique Tomás està en plena expansió amb l’obertura de més botigues a Espanya –últimament s’han centrat en els aeroports d’Aena– però també a l’estranger, sobretot als Estats Units i a Àsia. Precisament, el juliol de l’any passat va obrir quatre botigues a l’aeroport de Shenzhen, al sud-est de la Xina, al costat de Hong Kong. En aquesta operació té com a sòcies a les germanes Liling i Lidan Qi Zhow, propietàries de Puente China, que des del seu despatx de Barcelona promouen des de fa molts anys les relacions comercials entre Espanya i la Xina. I també ha entrat a les Filipines a través del grup Emperador, propietat del magnat Andrew L. Tan.

En l’exercici de 2023, l’últim del qual han facilitat dades, van aconseguir una facturació rècord de 167 milions d’euros, que inclou les vendes totals de les seves botigues arreu del món. Pel que fa a la facturació directa, va ser de 84 milions. A Espanya, la seva principal empresa –Enrique Tomás SL– va ingressar 46,20 milions. Al tancament d'aquell any tenia 65 establiments propis a tot l’Estat.

Per promocionar els seus productes, Enrique Tomás va signar l’any passat un acord per ser el pernil oficial del ‘Gourmet de la Roja’, de la Reial Federació Espanyola de Futbol (RFEF). D’aquesta manera va vincular la seva marca a la Selecció Espanyola, tant la masculina com la femenina.

Enrique Tomás es va iniciar en el món del pernil el 1982 amb una xarcuteria en el mercat de la Salut de Badalona. Cinc anys després va obrir la segona botiga, en el centre comercial La Farga de l’Hospitalet de Llobegat i va crear la seva pròpia marca, que porta el seu nom, amb la qual ha estandarditzat la comercialització de pernil ibèric.