Douglas segueix en caiguda lliure a Espanya. La cadena de perfumeries propietat del fons CVC continua perdent quota de mercat, mentre la resta de competidors reforcen la seva posició dins del sector cosmètic i del perfum. Els centenars de botigues que ha tancat, així com els acomiadaments col·lectius que ha dut a terme al país, continuen fent efecte en la companyia d'origen alemany, que cada vegada té menys capacitat per captar clients.

Amb el gegant creat a partir de la fusió de la valenciana Druni i la gallega Arenal, el sector 'beauty' ha tingut canvis en el rànquing de principals operadors i Douglas continua sent l'empresa pitjor aturada. Segons les últimes dades de la consultora Kantar Worldpanel, la companyia resultant de la unió ja domina el 8,9% del mercat, sent així el principal 'player' entre les cadenes especialistes amb el seu focus en les categories de bellesa i les marques de luxe. També se situa el segon en el rànquing general, empatat amb Carrefour i només superat per Mercadona, que assoleix el 16,1% de la quota de valor.

Tant Druni com Sorral han guanyat terreny en l'últim any per separat i el mateix ocorre amb Meravella, en segona posició dins de les especialitzades, que explica amb un 6,3% del mercat després d'haver crescut un 0,3% el 2023. Per darrere es troba El Corte Inglés, que puja fins al 4,1% i Clarel, amb un lleuger descens fins al 2,1%. La resta de perfumeries multimarca mantenen la seva quota o l'han incrementat des de començament d'any, excepte Douglas, que experimenta la caiguda més voluminosa.

Douglas perd la meitat de la seva quota

En aquest sentit, l'alemanya cau des de l'1,8% fins al 0,9% i s'allunya cada vegada més dels primers llocs, amb una pèrdua de la meitat de la seva quota de mercat a 2023. De fet, altres cadenes com Marvimundo o Aromes ja voregen el percentatge actual de Douglas a tan sols una dècima de distància. Tant Douglas com les cadenes monomarca són els que "penalitzen" l'evolució del sector especialista davant les cadenes de supermercats amb presència al sector cosmètic i de perfumeria.

"Davant les quotes de mercat, captar clients és fonamental per continuar creixent a mitjà termini, i això només ho aconsegueixen les cadenes especialitzades, i sobretot Druni i Meravella. Aquestes cadenes estan diversificant el seu assortiment cap a categories d'higiene i altres marques i aconseguint atreure més compradors. Davant aquesta estratègia està la d'aquelles cadenes que estan potenciant la seva marca pròpia i, malgrat el que pot suposar en estalvi per al consumidor, estan perdent compradors.", destaquen des de Kantar.

Es pot destacar que Meravella, Druni i Douglas havien liderat històricament el rànquing de les cadenes especialitzades, però durant els tres últims anys i davant de la complicada situació de Douglas, Meravella i Druni són els que han avançat i competeixen pel lideratge. Douglas ha perdut posicions progressivament fins a caure al cinquè lloc de cadenes especialitzades, després del tancament de centenars de botigues i els continus canvis d'estratègia en el seu posicionament.

De 280 a 80 botigues en sis anys

Fins a arribar a la situació actual, Douglas ha dut a terme un procés de reducció de la seva xarxa de botigues al país per provar de buscar la rendibilitat. La companyia alemanya comptava el 2017, en ple apogeu, amb un total de 280 punts de venda. El grup acabava de tancar l'adquisició de la cadena Bodybell i de la xarxa de botigues de Perfumeries If, que va comprar a la basca Eroski. Espanya s'havia convertit en un dels seus tres mercats més potents, però més tard la situació econòmica de la perfumera al país es va anar fent insostenible i amb l'arribada de la pandèmia la inestabilitat va augmentar.

El 2018, Douglas va destapar que la seva filial ibèrica tenia problemes financers i el seu negoci es va veure afectat més tard per les restriccions a causa de la covid-19. Va ser llavors quan van començar les retallades, amb el tancament de 53 botigues i un Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO) per al 20% de la seva plantilla a Espanya, amb un total de 226 treballadors afectats. El 2021 va tornar a reestructurar la seva xarxa de botigues, encara que aquella vegada va ser a escala europea. A Espanya es van dur a terme 103 tancaments d'establiments i es va aplicar un ERO per a gairebé 500 treballadors.

En aquest cas el motiu va ser la digitalització de la companyia que havia posat en marxa. Però aquesta estratègia no li ha servit per pal·liar la pèrdua de quota a Espanya, on el comerç online s'ha desinflat l'últim any. "L'e-commerce, exceptuant el segment moda, va tocar sostre el 2022 i durant l'any ha anat perdent quota, davant d'un consumidor que ha tornat a la botiga física", explica Kantar sobre l'evolució del sector 'beauty'.

Més tard, el 2022, Douglas va anunciar més tancaments de botigues fins a reduir la seva xarxa al 70% d'establiments i actualment, segons consta al seu web, compte amb un total de 80 punts de venda a Espanya. Així mateix, en la memòria anual de l'exercici passat, la companyia va assegurar que la xifra ideal per operar al territori seria de 75 botigues. 20 de desembre, publicació dels resultats del 4 trimestre del seu any fiscal.

Sortida a borsa

Així mateix, els resultats de la companyia van millorant, però continuen registrant pèrdues. Així, el resultat net del tercer trimestre va millorar en 25,3 milions d'euros, és a dir, gairebé el 50%, situant-se en -26,1 milions d'euros. No obstant això, Douglas va augmentar les seves vendes un 9,7%, fins a assolir els 910,4 milions d'euros i un ebitda de 154,3 milions, amb un marge del 16,9%.

La pròxima cita serà el 20 de desembre, quan el grup presentarà els resultats del quart trimestre i del conjunt del seu exercici fiscal. D'altra banda, queda per resoldre si finalment el fons de capital risc que controla la perfumera, CVC, treu borsa a Douglas, tal com algunes informacions apuntaven aquest estiu. La data estimada seria per al 2024 i la valoració de Douglas per cotitzar a la Borsa de Frankfurt se situaria en uns 7.000 milions d'euros, segons va informar l'agència Bloomberg.