La fusió entre la firma valenciana Druni i la gallega Arenal ha donat lloc a un gegant de les perfumeries a Espanya que dibuixa un nou panorama dins de la distribució i del sector beauty. Es tracta d'un grup que suma un total de 6,3 milions de compradors, dels quals 258.000 van comprar en ambdues companyies l'últim any, segons les dades de la consultora Kantar. Una operació que ja ha posat en avís als seus principals competidors.

Els accionistes fundadors de la cadena de perfumeries valenciana, la família Casp, van arribar a un acord a començaments de juny amb el grup portuguès MC Sonae, accionista majoritari d'Arenal des de 2019. La suma d'ambdós negocis, pendent que els reguladors donin el vistiplau, donarà com a resultat el grup més gran de perfumeries del país, amb una facturació d'uns 800 milions d'euros i una xarxa de més de 470 botigues repartides entre València, Catalunya, Madrid i el nord d'Espanya.

"La presència de Druni a la zona nord-oest, encara que expandint-se i creixent, era petita. Avui la xarxa que formen ambdues companyies permet una bona capil·laritat a la zona i poder centrar-se'n cada una a les seves zones core (on concentren el nucli de la seva activitat)", expliquen des de Kantar. D'aquesta manera, la formació d'aquesta nova empresa suposa un canvi de paradigma dins del negoci de la perfumeria i els cosmètics.

Segons apunten des de la consultora, el sector beauty no ha aconseguit mobilitzar durant els primers mesos de 2023 a més clients que l'any passat, quan va arribar el 78,7% dels compradors. En els primers mesos d'aquest exercici (fins al maig), la penetració ha estat del 77,6% i, des de gener, amb el tancament de la campanya de Nadal, el sector ha travessat "un debilitament en la demanda" de què només se salven les fragàncies i els perfums.

Canvis de lideratge al sector

Però l'evolució no està sent uniforme a tots els canals de distribució. Mentre que en hipermercats i supermercats la tendència entre els principals players del sector és relativament estable, a les cadenes especialistes s'han produït canvis de lideratge significatiu l'últim any. Una cosa que ha cobrat més rellevància amb aquesta recent fusió entre l'empresa valenciana i la gallega.

En aquest sentit, si bé històricament Primor, Druni i Douglas havien liderat el rànquing de les cadenes especialitzades, durant els tres últims anys les dues primeres han estat les que s'han disputat el lideratge per la complicada situació econòmica de Douglas. És per això que, aprofitant-se del tancament de botigues i els continus canvis d'estratègia en el seu posicionament que han portat la cadena a perdre terreny progressivament, Druni i Primor han augmentat el seu avantatge.

No obstant això, ara el nou grup ha provocat un nou lideratge al sector. Ambdues cadenes havien aconseguit consolidar el creixement que tenien amb un posicionament regional clar, que ens els enfrontaven a les seves regions. Així, Druni ha crescut un 30% en captació de compradors en els últims dotze mesos (de juny de 2022 a juny de 2023), fins a assolir un total de 4,9 milions de clients.

Supera a Carrefour i Primor, però no a Mercadona

Per la seva part, Arenal també ha evolucionat de manera positiva, fins a créixer un 22% l'últim any i aconseguir 1,6 milions de compradors. El resultat: un gegant de 6,3 milions de clients, dels quals 258.000 clients van comprar en ambdues cadenes durant l'últim exercici. Una combinació beneficiosa per a ambdues firmes, amb la qual el grup resultant de la fusió avança a passos gegantescos en la llista de companyies per quota de mercat en el sector de la distribució.

D'aquesta manera, Druni, que ocupa el quart lloc del rànquing, i Sorral, que es troba en la vuitena posició, s'uneixen per fregar el primer lloc. La companyia de perfumeries i cosmètica es llança directament a la segona posició del rànquing general (hipermercats, supermercats i cadenes especialitzades). Amb aquest avenç supera a la multinacional francesa Carrefour i a la seva principal competència, Primor, que cauen a la tercera i quarta posició de la taula, respectivament.

Únicament Mercadona es troba encara per sobre del grup valencianogallec quant a quota de mercat. "A partir d'ara haurem de seguir de prop els moviments estratègics i reaccions de la competència, i Primor, especialment, amb qui Druni disputava el lideratge", explica Rosa Pilar López, directora de moda i bellesa de Kantar. Quant a les marques, López ha apuntat que "també serà important observar com valoren aquest nou panorama i l'oportunitat que se'ls presenta de negociar la seva presència en uns i altres retailers".