La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha autoritzat sense condicions l'adquisició de l'extremenya Líder Aliment per part de la catalana Fragadis, un moviment estratègic que dona forma a un nou colós en el panorama de la distribució alimentària espanyola. La fusió, anunciada el juliol passat, crea una aliança amb una facturació estimada conjunta de 700 milions d'euros, segons consta en els registres de l'organisme.
L'autorització, formalitzada dimecres 10 de setembre, aplana el camí per a la creació d'una estructura operativa unificada que aspira a "liderar la consolidació" de l'ensenya Spar al competitiu sector del retail espanyol. El nou grup es posiciona com un actor de primer nivell, capaç de competir en un mercat dominat per grans cadenes. L'acord va més enllà d'una simple compra. Segons van comunicar ambdues empreses, es tracta d'una "unió estratègica" amb la "meta comuna d'enfortir la seva presència". La integració permetrà una gestió unificada dels seus recursos i capacitats operatives, basada en el que defineixen com "una visió compartida".
El principal benefici estratègic és la complementarietat geogràfica. Fragadis, que opera sota les ensenyes Spar, EuroSpar i la marca de descompte Economy Cash, té el seu radi d'acció principal en l'arc mediterrani. Per la seva part, Líder Aliment, amb seu en Safra (Badajoz), compta amb una sòlida i extensa xarxa de més de 200 establiments a Extremadura i Andalusia. La fusió connecta territoris, creant una xarxa nacional cohesionada que potenciarà l'accés a nous mercats i optimitzarà la cadena logística. Els analistes del sector apunten que aquesta operació respon a la necessitat de les empreses regionals d'assolir una escala crítica per sobreviure en un mercat cada vegada més competitiu i pressionat pels gegants com Mercadona, Carrefour o Eroski.
La fusió busca sinergies que permetin una eficiència més gran en les compres, una logística més robusta i una millor gestió de costos. Això es traduirà, segons les companyies, en "una proposta comercial més competitiva" i en "ambiciosos plans de futur" que inclouen projectes de modernització de botigues, inversions estratègiques i una clara orientació cap a la innovació per millorar el servei al client. Amb aquesta unió, el grup Spar enforteix significativament la seva posició a Espanya, demostrant que les aliances entre operadors regionals forts es perfilen com una de les estratègies clau per al futur immediat de la distribució alimentària.
La distribució alimentària a Espanya, un sector que factura més de 120.000 milions d'euros anuals, és un ecosistema d'alta tensió, dominat per gegants, sacsejats per noves tendències i escrutat per un consumidor cada vegada més conscient. El paisatge retail espanyol el dibuixen uns quants noms propis. Mercadona, amb la seva omnipresent estratègia de "cap" i la seva aclaparadora quota de mercat, lidera el tauler. Li segueixen, en una ferotge pugna, els francesos Carrefour i Auchan (propietari d'Alcampo), l'alemany Lidl, i les cooperatives Eroski i Consum. Aquesta alta concentració atorga un poder negociador sense precedents a les cadenes davant els seus proveïdors, principalment la indústria agroalimentària i els productors.