La Comissió Europea alerta que la manca de transparència de TikTok i Meta podria derivar en una gran multa a les companyies, que pot arribar al 6% de la seva facturació, per la seva manca de transparència davant els investigadors europeus. La Comissió assegura que les empreses no faciliten als investigadors l'accés a les dades ni donen facilitats als usuaris per notificar de continguts il·lícits o impugnar les decisions dels moderadors. La manca de transparència d'aquestes multinacionals "afecta la capacitat per dur a terme investigacions, tals com si els usuaris inclosos els menors, estan exposats a continguts il·lícits o nocius". 

Les conclusions preliminars de la Comissió consideren que Tiktok i Meta "han incomplert la seva obligació de concedir als investigadors un accés adequats les dades públiques en virtut del Reglament de Serveis Digitals". I, també de manera preliminar considera que Meta "va incomlir les seves obligacions de proporcionar als usuaris mecanismes senzills per noticiar continguts il·lícits, així com de permetre'ls impugnar eficaçment les decisions de moderació de continguts". 

Els procediments d'aquestes empreses perquè els investigadors demanin dades són "complicats" i això els deixa amb informacions "parcials o pocs fiables" a l'hora de determinar les conductes d'aquestes empreses. L'accés a les dades, obligat pel Reglament de Serveis Digitals, facilita a les autoritats europees "un control públic sobre el possible impacte de les plataformes en la nostra salut física i mental". 

D'altra banda, "ni Facebook ni Instagram semblen oferir un mecanisme de notificació i acció fàcil d'usar i de fàcil accés perquè els usuaris assenyalin continguts il·lícits, com material d'abús sexual de menors i continguts terroristes", alerta la Comissió. Els mecanismes de Meta, diu "semblen imposar diversos passos innecessaris o exigències addicionals als usuaris". I, a més, "semblen utilitzar els denominats 'patrons foscos', o dissenys d'interfaç enganyosos, en tot allò que respecta als mecansimes de notificació i acció". 

Són pràctiques, assenyalen, "confuses i dissuasives" i, per tant, els mecanismes "poden ser ineficaços". El reglament europeu preestableix que els mecanismes de notificació i acció són fonamentals per tal que usuaris i alertadors informin les plataformes dels continguts il·legals. El mateix reglament "atorga als usuaris de la UE el dret d'impugnar les decisions de moderació de continguts quan les plataformes retirin els seus continguts o suspenguin els seus comptes". I l'empresa dirigida per Mark Zuckerberg "no sembla permetre als usuaris proporcionar explicacions o proves justificatives per a fonamentar els seus recursos". "Això dificulta que els usuaris de la UE expliquin perquè no estan d'acord amb la decisió de Meta sobre el contingut", completa. 

Les empreses assenyalades tenen ara la possibilitat d'examinar els documents dels expedients d'investigació i respondre per escrit a les conclusions preliminars, així com adoptar mesures per tal de corregir les infraccions. Paral·lelament, s'informarà a la Junta Europea de Serveis Digitals. 

En cas que es confirmi l'opinió de la Comissió i les empreses no corregeixin les seves pràctiques, Brussel·les diu que pot decidir que hi ha incompliment i que "pot donar lloc a una multa de fins al 6% del volum de negocis total anual mundial" de les empreses. I pot afegir multes coercitives per tal d'obligar la plataforma a complir. 

La vicepresidenta executiva de Sobirania Tecnològica, Seguretat i Democràcia, Henna Virkkunen, ha asseverat que "les plataformes han de capacitar els usuaris, respectar els seus drets i obrir els seus sistemes de control". "El reglament de Serveis Digitals el converteix en un deure, no en una opció", ha afegit. "Estem vetllant perquè les plataformes rendeixin comptes dels seus serveis, tal com garanteix el dret de la UE, davant els usuaris i la societat", conclou.