El teixit empresarial ha rebut amb satisfacció la decisió del Govern d'ajornar l'entrada en vigor del sistema Verifactu, fins al 2027. No obstant això, el compromís d'Hisenda ha suscitat molts dubtes a les empreses i autònoms més previnguts, és a dir, a aquells que ja havien fet els deures i tenen implantat el nou sistema electrònic de facturació. “Tenir un any addicional és positiu perquè permetrà adaptar els processos amb més calma i professionalitzar la gestió interna de les empreses, però el retard també pot generar desequilibris entre els qui ja havien iniciat la transició i els qui la posposaran aprofitant el nou marge", argumenta Soly Sakai, consultor financer i conseller delegat de Rhombus. “Hi ha empreses que ja han invertit temps i diners a adaptar-se i ara es troben en una posició diferent respecte a aquelles que no han començat”, assenyala.
Aquests desequilibris es notaran més concretament a les pimes perquè, com manifesten des de la patronal Cecot, la decisió d'Hisenda ha generat desconcert i incertesa entre "les empreses que sí havien treballat dur per complir amb la normativa a partir de l'1 de gener de 2026". Moltes pimes i professionals havien "invertit temps, recursos humans i econòmics, i en alguns casos ja havien integrat el programari necessari per adaptar-se al nou sistema". Per a la patronal serà necessari que el Govern determini com han d'actuar.
Els empresaris es pregunten quin serà el règim aplicable a les empreses que ja han completat o gairebé completat l'adaptació al sistema VeriFactu; si la moratòria d'un any podrà ser opcional, de manera que aquelles empreses que ja estan llestes puguin implementar VeriFactu el 2026, i si es preveu algun mecanisme de reconeixement, bonificació o incentiu per a les empreses que han actuat amb previsió, complint el calendari inicial i assumint un cost que ara queda en suspens.
Aquest és l'impacte que té l'ajornament, de fet, el segon respecte a l'entrada en vigor del sistema electrònic de facturació. La percepció que les empreses s'han de moure en un marc d'"incertesa legal, cada cop més habitual en l'àmbit empresarial", subratlla el conseller delegat de Rhombus. “La normativa canvia, s'ajorna o es matisa constantment. Per als empresaris és difícil planificar quan el marc no és estable. I l'estabilitat és clau per invertir i modernitzar-se”, afirma.
"Observem molt desconcert i sorpresa. La situació genera incertesa i, en general, ningú té del tot clar quin serà l'escenari definitiu", alerta Oriol Bausà, director executiu de B2Brouter, empresa especialitzada en factura electrònica i compliment normatiu.
Una inversió intel·ligent
En aquesta mateixa línia, el director general de fintech Dojo, Javier Jover, admet que "és comprensible que hi hagi empreses i autònoms que sentin certa frustració pels esforços, recursos i temps invertits per complir amb la normativa en el termini anterior. No obstant això, això també té la seva recompensa, perquè s'han avançat a una regulació que segueix en els plans de l'administració ientraran el 2026 amb una infraestructura més ordenada i eficient que els reportarà grans beneficis". En definitiva, "mantenir aquestes noves solucions operatives és una inversió intel·ligent", subscriu.
Pel que fa al teixit empresarial en conjunt, l'ajornament de la regulació s'ha d'entendre com una oportunitat d'avançar cap a una economia més ordenada i àgil en les transaccions, recorda Jover i insisteix que "les pimes i autònoms que ja s'han avançat estan en una posició més sòlida, amb processos més estructurats i sense la urgència que molts patiran quan la norma entri en vigor el 2027".
Cal continuar: no a la doble comptabilitat
Per la seva banda, Oriol Bausà, director executiu de B2Brouter, empresa especialitzada en factura electrònica i compliment normatiu, llança un missatge molt clar: cal seguir utilitzant el Verifactu. Segons la normativa, que no ha estat derogada, un cop iniciat l'ús del sistema no poden deixar d'utilitzar-lo fins a finalitzar l'any natural, comenta. Això significa que, com a mínim, "hauran de mantenir-lo actiu fins al 31/12/2025. A partir del 2026 podrien optar per no continuar amb Verifactu, encara que si ja el tenen implantat, la recomanació és no aturar el sistema".
Al seu entendre, les aplicacions de facturació han de complir amb la normativa des del juliol del 2025. No es pot comercialitzar ni oferir suport a tercers sobre eines que no compleixin la Llei Antifrau. "El que s'ha posposat és únicament la data d'obligatorietat per a les empreses d'adoptar aquestes eines, però els fabricants de programari estan obligats a complir igualment. Per tant, no poden mantenir sistemes que permetin doble comptabilitat, eliminació de registres o pràctiques similars".
Costos addicionals però menys risc
El director general de fintech Dojo, Javier Jover, exposa que per a algunes companyies que ja han implantat el programari corresponent pot haver-hi costos associats al manteniment o l'actualització dels programes, especialment si el seu proveïdor treballa sota model de subscripció. No obstant això, "aquests costos responen a una lògica natural. La tecnologia requereix inversió per evolucionar i per complir amb els estàndards que finalment s'exigiran quan Verifactu entri en vigor el 2027". Per a aquest directiu, l'important és que aquests costos no es dupliquin pel retard. La inversió que ja s'ha fet seguirà sent vàlida i formarà part del desplegament final. "El risc econòmic hauria estat més gran si l'adopció s'hagués concentrat a última hora, amb presses i proveïdors saturats, com ja han manifestat algunes companyies que es trobaven en aquesta situació", argumenta Jover.
Pel que fa al teixit empresarial en conjunt, segons Jover, l'ajornament de la regulació s'ha d'entendre com una oportunitat d'avançar cap a una economia més ordenada i àgil en les transaccions. "Les pimes i autònoms que ja s'han avançat es troben en una posició més sòlida, amb processos més estructurats i sense la urgència que molts patiran quan la norma entri en vigor el 2027". "Arribar amb els deures fets suposa un avantatge, ja que, a partir d'ara, els seus processos seran més àgils, ordenats i còmodes i ja estan preparats per a quan la legislació entri definitivament en vigor. Fins aleshores, compten amb temps addicional per ajustar, provar i optimitzar sense la pressió d'un termini imminent", remarca Jover.