La Comissió Europea (CE) ha imposat una multa de 2.950 milions d'euros (3.465 milions de dòlars) al gegant tecnològic nord-americà Google per pràctiques abusives en el sector de la tecnologia publicitària (adtech). Considera que afavoreix els seus propis serveis en detriment d'altres proveïdors de la competència.

Es tracta de la segona sanció més alta de la CE després dels 4.000 milions d'euros que va imposar anteriorment també a Google per violar les normes comunitàries de competència a través d'Android.

Després de l'anunci de la sanció, Google disposa ara d'un termini de 60 dies per informar les autoritats europees de les accions que pensa dur a terme. Google ja ha anunciat que recorrerà la multa. La vicepresidenta i directora global d'assumptes reguladors d'aquesta companyia, Lee-Anne Mulholland, va indicar en un comunicat que "no hi ha res anticompetitiu en brindar serveis a compradors i venedors de publicitat, i existeixen més alternatives als nostres serveis que mai".

Les autoritats europees entenen que Google ha d'acabar immediatament amb aquestes pràctiques contra la competència. "La decisió d'aquest divendres mostra que Google va abusar de la seva posició dominant en la publicitat digital, perjudicant editors, anunciants i consumidors. És un comportament il·legal d'acord amb les normes antimonopoli de la UE", ha indicat la vicepresidenta de la Comissió Europea responsable de Competència, l'espanyola Teresa Ribera, en un comunicat que han fet públic després de conèixer-se la multa.

Ribera ha advertit que "Google ha de presentar ara una solució seriosa per abordar els seus conflictes d'interès" i que, en cas de no fer-ho, la Comissió "no dubtarà a imposar fortes mesures".

Brussel·les va obrir el 2021 una investigació sobre el negoci publicitari en línia i va confirmar, dos anys després, que les pràctiques de Google en aquest sector suposadament eren contràries al Dret comunitari. Les autoritats europees van concloure llavors que l'única sortida passava perquè Google vengués part d'aquest negoci.

Segons recull Efe, Google ofereix serveis en aquest sector amb dues eines de compra per a anunciants (Google Ads i DV 360), una altra perquè els editors gestionin els seus espais publicitaris (DoubleClick for Publishers o DFP) i una plataforma que posa en contacte a les dues parts del negoci, AdX.

La investigació de Brussel·les va concloure que Google ha abusat com a mínim des de 2014 de la seva posició dominant en aquests mercats per afavorir a la seva plataforma AdX en les subhastes d'anuncis organitzades per DFP informant-lo, per exemple, del valor de l'aposta més elevada que hagi fet un competidor i que ha de superar per guanyar el contracte.

AdX també gaudia d'un avantatge competitiu a les eines de compra Google Ads i DV 360: la primera oferia principalment ofertes fetes sobre la plataforma de Google, provocant que AdX fos l'opció "més atractiva". L'objectiu "deliberat" d'aquesta conducta era donar a AdX un "avantatge competitiu" que va reforçar el seu "paper central" en el negoci de la tecnologia publicitària, així com "la capacitat de Google de cobrar alts preus pel seu servei" publicitari, segons els informes de les autoritats europees.