Mesos després de la fusió entre la centenària firma valenciana de fruites Bollo i la murciana Natural Fruit, la nova marca sorgida de la fusió, Bollo Natural Fruit, amb una plantilla de 4.500 treballadors, treu pit d'una facturació de 500 milions, el doble que la major de les dues empreses al seu exercici anterior, Natural Fruit. L'absorció va ser possible després que el fons d'inversió Fremann Capital, màxima accionista de l'empresa murciana, procedís a la compra. Cal sumar-li-hi el valor que aporta Bollo, que l'any passat en va facturar 170, i de les altres empreses que ha comprat la firma: Marzal, Brunyó, Naturgreen i Elho.

Amb tot i amb això, el creixement orgànic de l'empresa és de "de dos dígits", explica el CEO de l'empresa, Antonio Alarcón, que no precisa més enllà d'aquest a partir del 10% de creixement, com tampoc no informa sobre si l'empresa va tancar amb beneficis o pèrdues ni de quant van ser. "No ens aporta res", diu, si bé al cap d'una estona assegura que "és informació delicada".

Bollo Natural Fruit comercialitza 100.000 tones de fruita a l'any des de 15 països d'origen, on hi ha 8.000 hectàrees conreades (Espanya, el Brasil, el Senegal, Sud-àfrica i Egipte són els més importants). Aconsegueix proveir-hi a un mercat de 50 destinacions. Dels seus 4.500 treballadors, 90 són enginyers i biòlegs que proven de millorar la qualitat de la fruita

Reducció de marges

Els beneficis o pèrdues, en qualsevol cas, poden haver rebut algun cop pel context d'inflació, ja que "la inflació es nota en el procés de producció, però no podem repercutir-lo en el preu", apunta Alarcón, en contra del que podria apuntar el fet que la fruita sigui un dels aliments que més puja, amb augments que poden assolir el 70% en el cas dels cítrics. "Hem hagut de reduir marges", reconeix.

L'ara gegant de la fruita espanyola ha presentat aquest dimarts la fusió en societat a la fira Fruit Attraction que té lloc aquests dies a Madrid fent gala d'un exuberant domini dels mercats amb els cítrics i el meló com a puntals i amb Espanya com a port principal, però cada vegada més jugant amb el mapa mundial i amb noves fruites. Entre elles destaca l'aposta pel raïm, novetat de l'últim mes, gràcies a una joint venture amb l'alacantina Raimsa, i el mercat xinès, on volen fer-se forts i on han firmat una bona temporada.

L'Orient Mitjà, Indonèsia, l'Índia, el Canadà i el Brasil, on té plantacions pròpies, són altres mercats que Bollo Natural Fruit vol potenciar, mentre juga amb el producte del Senegal i d'Egipte per proveir els mercats quan no hi ha fruita espanyola.

Rotació d'orígens

"La nostra prioritat sempre és la fruita espanyola. Però quan no tenim per exemple meló a Espanya l'exportem del Brasil. Quan no, del Senegal, i així cobrim els 12 mesos de la temporada per protegir-nos de què ningú no ocupi el nostre espai per no poder proveir en un moment concret", abunda Alarcón. Malgrat la dimensió mastodòntica de l'empresa (The Natural Fruit va néixer el 2019 de la unió de Frucseresa i Fruites Naturals), Alarcón destaca que la clau de l'èxit de l'empresa és el seu caràcter "familiar" i "proper a l'agricultor, al terreny que trepitja". "Som agricultors", resumeix.

En un context en el qual molts petits agricultors es queixen dels preus imposats pels grans canals de distribució, Bollo aconsegueix amb la seva mida, la seva força i la seva marca competir en un mercat de climatologia diversa, i no és en aquest cas una metàfora. Sequeres i temporals condicionen les collites i dificulten fer previsions de facturació futura, xifra que Alarcón de nou prefereix no pronosticar en línia amb la prudència de l'empresa quant als números. "Som un negoci exposat a la climatologia, que pot produir grans minves a les collites", reconeix Alarcón.

Per combatre el canvi climàtic que també afecta el seu negoci, el CEO de l'empresa defensa accions com el segell de neutralitat de carboni o la reducció del 15% de consum d'aigua a les seves plantacions, així com el foment de la biodiversitat per a l'agricultura sostenible.

Encara que les fruites estrella de la companyia són clarament els cítrics i el meló, Bollo Natural Fruit té un ampli portfoli amb alvocat, mango i ara també raïm que complementa la seva activitat. La suma de les dues empreses ajuda "en tenir una marca centenària i de prestigi com Bollo, molt coneguda pel consumidor pel meló i pels cítrics pels distribuïdors" a fer-les més fortes al mercat.