El Mobile World Congress que avui tanca les seves portes ha servit per constatar que, aquesta edició, ha reflexionat pel gran canvi general que es preveu properament. Més enllà dels models nous que es tornen a presentar i ja venen de rodar en altres fires, Barcelona ha estat el centre del debat tecnològic en profunditat. Un dels aspectes que més preocupa a les empreses, actualment, és el tractament de les dades i com gestionar tota la informació que tenen.

Un cas d'èxit sobre aquest aspecte és la catalana Aqtiva, seleccionada com una de les start-up de referència en aquest àmbit europeu que participarà d'un stage exclusiu a Tel Aviv properament. Astrid Camprubí, CEO d'Aqtiva, ens explica el per què de posar en el centre de tot, el camp de les dades: "Darrerament hi ha moltes iniciatives en l'aspecte de les dades, però cal aplicar qualitat, estructurar-les i treure conclusions pot tenir un impacte positiu a molts nivells. Fer un mal ús de les dades, sobretot, personals pot ser per malament, però també per bé. Som natius positius i ens agrada pensar en l'ètica de les persones. Les empreses, en els darrers anys, cada vegada generen més dades i permeten automatitzar processos de venda o producció, entre d'altres. Nosaltres naixem per posar filtres a les coses i donar qualitat a les dades que no ens permetin fer aturar l'activitat diària".

La competència entre continents

A partir d'aquí, el Mobile també posa de relleu com des d'Europa s'ha avançat de forma molt ràpida en aquest camp i vol ser un clar competidor, amb les seves empreses, d'altres procedents d'Amèrica o Àsia: "A nosaltres ens diferencia que, abans, les solucions que hi havia al mercat per detectar problemes venien de grans corporacions americanes que requerien d'inversions inicials molt elevades que feien fora a les petites i mitjanes empreses; també eren extremadament complexes per adoptar l'eina; i eren eines que funcionaven un cop entraven a la 'piscina' de dades, tot barrejat ja amb l'explotació i l'anàlisi que s'hauria d'haver fet", conclou Camprubí.

Aqtiva és una plataforma de Qualitat de la Dada construïda de manera nativa amb tecnologies Big Data i Cloud, i amb un motor d'Intel·ligència Artificial per a la detecció d'anomalies i suport a l'usuari. El seu objectiu és proporcionar un marc de treball de qualitat per poder aplicar qualitat tant en la dada en moviment (data in motion) com en repòs (data at rest). Aquesta start-up és una de les primeres solucions a abordar el problema de la qualitat de la dada en qualsevol punt del seu cicle de vida, des dels processos d'ingesta i transformació fins al seu emmagatzematge per al consum. A més, és una de les poques solucions natives a Big Data i Cloud, cosa que li permet treballar amb fonts de dades massives, processos batch i en temps real.

El model de negoci d'Aqtiva es basa en el pagament per ús. El seu objectiu és que tant petites com grans empreses puguin fer ús de la plataforma, amb un model de costos que escala amb el volum de dades processat. A nivell de facturació, en el darrer semestre van arriba als 280K/€ i van tancar sis comptes globals en els sectors de la Pharma, l'entreteniment, la premsa i els recursos humans. La millora de la qualitat de les dades ha augmentat un 89% i l'impacte de negoci ja se situa en el 15% i en un 25% d'ingressos anuals de promig.