Canvi de paradigma en les grans tecnològiques de Silicon Valley. Si bé els últims anys han estat protagonitzats per la seva forta expansió i creixement econòmic, ha arribat l'hora de posar fre. Almenys, així ho demostren tant les xifres de negoci obtingudes l'últim any fiscal com els ajustaments de plantilla que estan duent a terme. Microsoft, Amazon, Apple, Meta i Alphabet han tingut dificultats que han passat factura als seus comptes de resultats, des d'inversions que han llastat els seus balanços de resultats fins a problemes relacionats amb l'entorn econòmic i geopolític.

En total, les conegudes com 'Big Tech' han tancat un exercici amb guanys conjunts de 252.991 milions de dòlars, la qual cosa suposa haver registrat un descens en els seus beneficis proper al 17%, davant els 304.718 milions de dòlars collits el 2021. El benefici net s'ha vist ressentit per l'augment dels costos en un entorn d'elevada inflació, forats negres derivats d'inversions poc fructíferes i descensos en les vendes de productes emblemàtics d'algunes de les grans marques.

Malgrat el canvi de tendència en els guanys obtinguts pels gegants tecnològics, els ingressos de les cinc grans companyies dominants del sector es van incrementar notablement el 2022. D'aquesta manera, la suma d'ingressos va assolir els 1,56 bilions de dòlars, un 9,18% més que els registrats al llarg de l'any anterior, quan en conjunt van sumar 1,37 bilions de dòlars. Es pot destacar que tant Microsoft com Apple compten amb un exercici fiscal diferent, amb tancaments anuals el juny i el setembre respectivament.

Les dades de l'últim trimestre de l'any reforcen bé la conjuntura econòmica actual a què estan fent front les multinacionals tecnològiques. El resultat net conjunt en aquest període va ser un 34,13% menor que l'any anterior, passant dels 98.645 milions els 64.977 milions de dòlars. En canvi, els ingressos de les cinc companyies en suma es van incrementar un 1,24%, fins a assolir els 427.318 milions de dòlars en l'últim trimestre. Aquest contrast entre l'augment d'ingressos i el descens en els beneficis dibuixa una desacceleració en el creixement que ha portat a les multinacionals a reestructurar les seves plantilles i prescindir de milers de treballadors.

Menys ingressos per publicitat i més costos pels acomiadaments massius

Hi ha diferents causes per les quals, malgrat que la majoria d'aquestes empreses han incrementat els seus ingressos durant l'any, la xifra de beneficis ha caigut en paral·lel. Així, per exemple, Alphabet, la matriu de Google ha patit l'efecte del tipus de canvi de divisa i una forta caiguda en els ingressos publicitaris. La companyia amb seu en Mountain View (Califòrnia) va reportar uns ingressos en aquest segment del negoci de 59.042 milions de dòlars entre octubre i desembre, en comparació amb els 61.239 milions de l'exercici anterior.

D'aquesta manera, la corporació va tenir caigudes de facturació tant als anuncis del seu cercador com a la famosa plataforma de contingut audiovisual YouTube. Una situació que contrasta amb el creixement experimentat durant la pandèmia i que, com era d'esperar, s'ha anat normalitzant a causa del menor consum. Però aquest problema no ha estat exclusiu d'Alphabet, sinó que Meta, l'antiga Facebook, també ha assenyalat el descens en els ingressos publicitaris com un dels seus grans obstacles al llarg de l'any.

Així mateix, les tecnològiques estan tenint que fer front als costos generats pels milers d'acomiadaments que estan duent a terme totes les companyies, excepte Apple, que és l'única de les 'Big Tech' que no ha anunciat ajustaments de plantilla fins ara. D'aquesta manera, dels comptes de Meta s'observa en l'apartat "Indemnitzacions i altres despeses de personal" un total de 975 milions de dòlars que l'empresa ha destinat. En el cas d'Alphabet, la companyia va comunicar que els 12.000 acomiadaments empresos suposaran un cost d'entre 1.900 i 2.300 milions de dòlars que es reflectiran en els comptes del primer trimestre de 2023.

Amazon també va anunciar al novembre passat l'acomiadament de 18.000 treballadors, un 3% de la seva plantilla. Suposa la retallada més gran de la seva plantilla, i suposarà una càrrega extra d'uns 640 milions en el primer trimestre. Alhora, el gegant del comerç electrònic ha anat reduint la seva plantilla mitjançant la no renovació d'empleats, ja que va tancar l'any amb un total de 67.000 treballadors menys en plantilla. Una estratègia de reducció de costos amb què la companyia que dirigeix Andy Jassy pretén continuar duent a terme.

Aquests acomiadaments, al costat dels empresos per Microsoft (10.000) i Meta (11.000) sumen un total de 51.000 treballadors dels quals les 'Big Tech' han decidit prescindir. Una mesura que han seguit altres grans companyies tecnològiques com IBM, Netflix, Phillips, Spotify i fins i tot la matriu de les aplicacions de cites Tinder i Meetic. Alguns experts apunten que es tracta d'un ajustament enfocat en la reducció de costos després d'un període de bonança impulsat especialment durant la pandèmia, mentre que hi ha analistes que ho atribueixen a un efecte contagi.

Del metavers a Rivian, l'impacte de les males inversions

L'impacte que ha suposat la fortalesa del dòlar i els seus efectes de canvi de divisa i la inflació han estat problemes comuns per a la majoria d'aquestes empreses. En aquest sentit, la caiguda a nivell mundial de les vendes de mòbils i ordinadors ha causat perjudicis importants en els comptes dels gegants Apple i Microsoft.

N'hi ha prou amb mirar les xifres de l'empresa fundada per Steve Jobs, actualment dirigida per Tim Cook, per comprovar-ho: les vendes de iPhone van caure un 8,17 % en l'últim trimestre, mentre que les vendes de Mac es van reduir un 28,66% i les del iPad un 29,66%. Es pot destacar que la companyia de la poma mossegada manté problemes de producció a la Xina que afecten al iPhone 14 Pro i al iPhone 14 Pro Max.

Però més enllà de factors relacionats amb l'entorn econòmic i geopolític, algunes companyies han tingut els seus particulars fracassos i llasts en un any intens quant a canvis tecnològics es refereix. La multinacional ha tingut els seus propis problemes amb l'enduriment de les regles de privacitat imposades per Apple i la competència del gegant asiàtic TikTok, la xarxa social de moda entre els joves.

Tanmateix, l'estratègia de Meta que més maldecaps està donant als inversors és la seva gran aposta pel metavers. Dels comptes presentats per la companyia propietària de Facebook, Instagram i WhatsApp, es desprèn el gran forat que ha suposat Reality Labs, la divisió de negoci i investigació de Meta encarregada de construir el metavers. En aquest sentit, Reality Labs ha tingut pèrdues operatives de 4.279 milions de dòlars en el quart trimestre, que assoleixen els 13.717 milions en el conjunt de l'any.

I de l'afany de Zuckerberg pel metavers passem al cara que li ha sortit la inversió en Rivian a Amazon, almenys l'últim any. La companyia fundada per Jeff Bezos va apostar fort pel fabricant d'automòbils elèctrics l'any 2019, quan Bezos encara es trobava al capdavant de la direcció de la multinacional. El 2022 el valor de Rivian ha caigut considerablement en Wall Street i ha llastat els comptes d'Amazon en el conjunt de l'any. En aquest sentit, la despesa extra que ha suposat es comptabilitza en 12.700 milions de dòlars, la qual cosa li ha portat a Amazon a tancar l'exercici amb unes pèrdues de 2.722 milions.

Els gegants tecnològics han viscut els seus millors anys i ara és el moment de frenar. Així ho demostren els ajustaments de plantilla i les reestructuracions del negoci emmarcades en una estratègia de reducció de costos. Caldrà esperar per veure si l''Any de l'Eficiència' amb què ha batejat Zuckerberg el 2023 es materialitza i cap a on condueix aquesta nova etapa de les 'Big Tech'.