Meta, l'empresa matriu de Facebook, WhatsApp i Instagram, va registrar una caiguda del 41% en els beneficis corresponents al 2022. La multinacional fundada i dirigida per Mark Zuckerberg va tancar l'any amb guanys de 23.200 milions de dòlars des del rècord de 39.370 milions de dòlars aconseguit el 2021. Si bé no és la primera caiguda de beneficis en la història de la companyia, sí que és la més gran que registra.

Quant als ingressos totals, aquests van ser de 116.609 milions de dòlars, un 1% menys que l'any anterior. Les males xifres han estat afectades per un important augment de costos del 23%, fins als 87.665 milions.

Són dolents resultats que ja venien precedits de caigudes del negoci en els dos trimestres anteriors, encara que en l'acumulat dels nou primers mesos de 2022 Meta continuava superant la facturació de l'exercici anterior. Ara, les dades mostren un descens del 4% en els ingressos del quart trimestre fins als 32.165 milions de dòlars, mentre que el benefici en aquest període va caure un 55%, fins als 4.652 milions de dòlars.

La tecnològica va anunciar al novembre passat l'acomiadament d'11.000 treballadors, un 3% de la seva plantilla. Es tracta de l'ajustament de plantilla més gran de la seva història, que després l'han seguit els acomiadaments massius de moltes altres grans companyies del sector tecnològic.

La companyia ha patit l'últim any el deteriorament del mercat de la publicitat digital, així com l'impacte que ha suposat la fortalesa del dòlar i els seus efectes de canvi de divisa. Unes circumstàncies a què se sumen l'enduriment en les regles de privacitat imposades per Apple i la competència del gegant asiàtic TikTok, la xarxa social que més està de moda entre els joves actualment.

El llast de Reality Labs

A més de les dificultats esmentades, la companyia ha desplegat l'últim any fortes inversions en el metavers arran del seu canvi estratègic, pel qual va passar a canviar-se el nom de Facebook a Meta. Un pla que ara per ara no ha donat resultat, ja que els beneficis de la companyia s'han vist ressentits, sent la divisió clau per al futur estratègic una de les que pitjor parades han sortit.

En aquest sentit, els nous negocis de la divisió Reality Labs, que la companyia considera fonamental per a la pròxima generació de xarxes socials, han tingut pèrdues operatives de 4.279 milions de dòlars en el quart trimestre i de 13.717 milions en el conjunt de l'any.

Així mateix, durant l'any anterior les accions de Meta també han registrat un descens considerable, havent perdut la meitat del seu valor. És per això que la companyia ha anunciat aquest dimecres que amplia en 40.000 milions de dòlars el seu pla de recompra d'accions, una forma de retribució a l'accionista, pel que els seus títols s'han disparat un 17% a l''after hours' de Wall Street.

Facebook aconsegueix els 2.000 milions d'usuaris diaris

D'aquesta manera, es reflecteix com la gran aposta del magnat tecnològic per apostar fort pel metaverso i destinar grans recursos a aquesta mena d'inversions segueix sense convèncer al mercat. Els inversors veuen amb preocupació que la companyia s'estigui enfocant massa en un esforç futurista, mentre que el negoci publicitari principal lluita per tornar a créixer en un entorn econòmic complicat.

Malgrat això, la companyia sí que ha crescut en usuaris, alguna cosa que ha destacat Marck Zuckerberg en l'anunci dels resultats publicat aquest dimecres. "La nostra comunitat continua creixent i estic encantat amb la gran participació en les nostres aplicacions", ha assenyalat Marck Zuckerberg, fundador i CEO de Meta, en un comunicat. En aquest sentit, ha assenyalat que Facebook ha assolit la xifra de 2.000 milions d'actius diaris.

"El progrés que estem fent al nostre motor de descobriment d'IA (intel·ligència artificial) i Reels són els principals impulsors. Més enllà d'això, el nostre tema de gestió per a 2023 és l''Any de l'Eficiència' i estem centrats en convertir-nos en una organització més forta i àgil", ha a explicat el propietari de Meta.