Amazon va perdre 2.722 milions de dòlars el 2022, davant els guanys de 33.000 milions de dòlars que va obtenir l'any anterior. El gegant del comerç electrònic ha publicat aquest dijous els resultats anuals, que reflecteixen el llast que ha suposat la seva inversió en la companyia nord-americana de vehicles elèctrics Rivian. Si bé els trimestres anteriors també van estar marcats per la forta caiguda en borsa de Rivian, la multinacional no ha pogut finalitzar l'exercici en positiu pel mateix motiu.

Segons ha comunicat Amazon, la despesa extra que ha suposat al llarg de l'any la seva participació en Rivian ha estat de 12.700 milions de dòlars. Una càrrega que ha fet finalitzar a la multinacional que va fundar Jeff Bezos el seu primer any no rendible des de l'any 2014. Quant a la facturació neta de la companyia, que comprèn la venda de productes i serveis, aquesta va augmentar un 9%, fins als 513.983 milions de dòlars.

Respecte a les divisions del seu negoci, és *AWS (*Amazon Web *Service) la que lidera el seu mercat, havent registrat un increment del 29% enguany amb una facturació de 80.100 milions de dòlars. A més, va ser l'únic segment amb un guany operatiu de 22.900 milions.

Quant a les xifres obtingudes en el quart trimestre, la multinacional del comerç electrònic va guanyar 278 milions de dòlars, un 98% menys interanual, mentre que la seva facturació neta va augmentar gairebé un 9%, fins a 149.204 milions.

Es pot destacar que les accions d'Amazon van perdre la meitat del seu valor el 2022, quan els costos més alts vinculats a la inflació, la guerra a Ucraïna i les limitacions de la cadena de subministrament van obligar l'empresa a reestructurar-se després del seu fort creixement durant la pandèmia.

Així mateix, els consumidors van tornar a les compres presencials i van reduir les despeses en compres a causa del context inflacionari, la qual cosa va sumar també a la caiguda del negoci i del valor de Amazon en el mercat. Després de publicar-se els resultats, el valor de Amazon baixava prop del 4% en el 'after hour' de Wall Street.

Al gener, la multinacional va anunciar una retallada de plantilla de fins a 18.000 treballadors a tot el món. En aquesta estratègia de reducció de costos, la companyia també ha estat congelant les contractacions, eliminant alguns projectes i aturant l'expansió dels seus magatzems en un esforç per controlar les creixents despeses.

Espera guanyar 4.000 milions en el primer trimestre

"El nostre enfocament incansable en brindar la selecció més àmplia, valor excepcional i lliurament ràpid va impulsar la demanda dels clients en el nostre negoci de botigues durant el quart trimestre va superar les nostres expectatives i estem agraïts per tots els nostres clients que van recórrer a Amazon en l'última temporada de vacances", ha assenyalat Andy Jassy, CEO d'Amazon.

Jassy també ha destacat el progrés en la reducció de costos de servei en la part del negoci de botigues i s'ha mostrat optimista, pesi a l'entorn econòmic actual: "a curt termini, ens enfrontem a una economia incerta, però continuem sent bastant optimistes sobre les oportunitats a llarg termini per a Amazon". Tal com ha indicat l'executiu, l'empresa espera registrar guanys operatius en el primer trimestre, de fins a 4.000 milions de dòlars, i un creixement en la facturació neta d'entre el 4% i el 8%.

"La gran majoria de la participació total del segment de mercat tant en venda detallista global com en botigues encara resideix en botigues físiques i centres de dades locals, i a mesura que aquesta equació canvia constantment, creiem que les nostres experiències de clients líders en aquestes àrees, juntament amb els resultats del nostre ardu treball continu i inventiva per millorar cada dia, conduiran a un creixement significatiu en els propers anys", ha afegit el directiu.