Iberia aprovarà aquest dijous en la seva junta d'accionistes una inversió de 6.000 milions d'euros per als 4 anys vinents -el 70% per a l'adquisició d'aeronaus i la resta al desenvolupament d'infraestructures-, que destinarà majoritàriament a reforçar la seva presència a Madrid en el llarg recorregut. Encara que té definit el seu pla d'ampliació després de l'acord entre Aena i el Govern, El Prat es queda fora del reforç de la companyia de bandera espanyola. Aquest dimecres, el president de l'aerolínia, Marco Sansavini, va deixar clar que Iberia no té intenció de llançar noves rutes de llarg recorregut des de Barcelona sota la marca Iberia. Aquesta tasca es delega a Level, l'aerolínia del grup IAG per a vols intercontinentals, basada en el trànsit de connexió generat per Vueling -low cost de curt i mig radi-.
"Barcelona és un dels quatre hubs on IAG inverteix i té una posició de lideratge. No pot ser més que positiva la valoració de l'ampliació de l'aeroport", va assenyalar Sansavini, sobre acord entre Aena i la Generalitat per estendre la tercera pista del Prat. I va matisar que el desenvolupament del llarg radi des de Barcelona es deixarà en mans de Level amb base a la capital catalana. "És l'empresa que capitalitzarà aquest creixement", va revelar.
No obstant això, encara que descarta un creixement directe al Prat a través de la marca Iberia, Sansavini no va tancar la porta que l'aerolínia pugui operar alguna ruta puntual de llarg radi des de Barcelona, encara que va matisar que sempre que "es donin les condicions". Perquè el màxim directiu de l'aerolínia, va insistir que el model de negoci està alineat amb el desenvolupament del "hub" madrileny de Barajas. En canvi, sí que va destacar el potencial de Level i el paper de Vueling com a alimentador: "Una palanca fonamental és l'alimentació de curt i mig radi, i això és diferencial".
Bretxa entre el Prat i Barajas
Així, el "Pla de Vol 2030" que aprovarà avui la Junta de Iberia implica incrementar la bretxa entre Madrid i El Prat en els vols de llarg radi, en marcar una clara aposta per Barajas com a hub de referència entre Europa i Amèrica del grup hispanobritànic. "Estem treballant de manera molt estreta amb Aena i els nostres plans són compartits amb ells", va defensar Sansavini que va defensar, no obstant això, que "el pla de desenvolupament (de Iberia) no seria compatible sense l'ampliació de Barajas".
Iberia destinarà 4.200 milions la seva flota de llarg radi, que creix de 45 a 70 avions, amb l'adquisició de A350, A330neo i A321XLR, tots ells del constructor europeu Airbus. Encara que igualment reforçarà de cara a 2030 la seva flota de curt i mig radi amb avions més eficients i menys contaminants.
Level, que ja opera set rutes des de Barcelona a destins a Amèrica i prepara nou destí, ha obtingut recentment el seu certificat d'operador aeri, la qual cosa suposa una independència operativa més gran de Iberia. El 2024 ha incrementat el seu trànsit de passatgers un 20% i ja té set aparells amb base al Prat. L'altra línia baix cost, Vueling, té una quota de mercat del 41% a l'aeroport barceloní i supera els 90 destins des de Catalunya.