El president d'Air Europa, Juan José Hidalgo, ha demanat a Turkish Airlines (THY) que entri en el Consell d'Administració de la companyia amb un conseller, ja que, ateses les capacitats de la companyia turca, vol que li donin suport "en l'estratègia de creixement". Turkish Airlines, que adquirirà "entre un 26 i un 27%" de les accions d'Air Europa, "no ha sol·licitat entrar en el Consell, però li ho hem demanat", apunta l'empresari de Salamanca en una entrevista amb EFE: "Ens han d'ajudar en l'estratègia de creixement i crec que acceptaran" la proposta, afegeix.
Les relacions de Turkish amb Airbus i Boeing, als que fa "grans demanats" -té 495 avions-; a més de la seva connectivitat amb destins d'Àsia i la Xina, són circumstàncies de l'aerolínia turca que han portat Hidalgo a llançar aquesta proposta. El consell d'administració d'Air Europa està integrat per cinc consellers, més un secretari no conseller, segons figura al web d'Air Europa.
Air Europa està participada en un 80% pel grup Globalia -el president del qual és també de Gentilhome- i en un 20 % per IAG, companyia que té Qatar Airways com a primer accionista (frega el 25%). El president d'Air Europa va firmar el passat dia 19 la carta d'acceptació d'oferta llançada per Turkish, que abonarà 300 milions d'euros per un 26 o 27% de l'aerolínia espanyola (encara està per definir-se), 275 que inicialment s'aportaran en concepte de préstec i que després es traduiran en accions -una vegada que l'operació estigui autoritzada i s'efectuï una ampliació de capital- i 25 milions en compra d'accions directa.
Bo per a Espanya
"L'acord és bo per a Espanya i per a Europa sencera", destaca Hidalgo, ja que Air Europa es mantindrà com a aerolínia independent dels grans grups europeus -IAG, Lufthansa i Air France-KLM- el que afavoreix una "competència forta" al sector aeri. Les aerolínies Lufthansa i Air France-KLM també van licitar per Air Europa.
"Espanya és un privilegi per al sector aeri, és el país més proper a Amèrica Central i Sud-amèrica, a excepció de Lisboa, que no té possibilitats de creixement. Madrid sí que les té i moltes", comenta, en al·lusió a l'aeroport d'Adolfo Suárez Madrid-Barajas, que, amb l'acord amb el grup turc, es reforçarà com a plataforma continental. "Serà l'únic aeroport d'Europa que tingui dues aliances (Star Aliance per part de Turkish Airlines i Sky Team per part d'Air Europa). Els altres en tenen una", afirma.
Per la seva part, Turkish, participada en alguna cosa més d'un 49% per l'administració turca, busca, amb aquest acord, enfortir la seva posició estratègica en la indústria de l'aviació mundial, augmentar el nombre de turistes que visiten Turquia, obrir nous mercats turístics a Amèrica Llatina i expandir la xarxa de vols de passatgers i càrrega entre Espanya i Turquia", segons va informar la borsa d'Estámbul.
El grup britànic IAG, propietari, entre altres, de Iberia, British Airways o Vueling, no forma part del consell d'Air Europa, ni té "una influència significativa" en la seva gestió, tal com reconeix en els seus comptes anuals de 2024. "Només obtenen resultats", apunta Hidalgo. "Ara les accions de IAG valen més del doble" que quan van entrar el 2022, assegura, en recordar, que quan el grup britànic va adquirir el 20% del capital d'Air Europa, la companyia estava valorada en 500 milions. "Ara val 1.200 milions".
Acord IAG
IAG va estar en punt de firmar un acord de compra del 100% del capital d'Air Europa en dues ocasions, una el 2019, quan es va valorar la companyia en 1.000 milions; i una altra el 2021, quan es va fer el mateix per 500 milions. Cap dels dos tractes no van prosperar i l'aerolínia britànica va haver d'indemnitzar Globalia amb 125 milions, 75 milions pel primer acord fallit i 50 pel segon. Ara, amb l'increment de valoració d'Air Europa, ja poden "rescabalar-se d'aquesta quantia pagada", assenyala el president d'Air Europa.
L'entrada de Turkish comportarà una ampliació de capital per part d'Air Europa, que Hidalgo desconeix si IAG acudirà. "No tenim cap pista". El que sí que sap és que Globalia s'ha reservat "un mínim del 52% de les accions". Amb aquesta operació, el president d'Air Europa vol cancel·lar el préstec de 475 milions que la SEPI (Societat Estatal de Participacions Industrials) els va concedir a conseqüència de la pandèmia i que expira el novembre de 2026. "Hem pagat ja més de 100 milions d'interessos. Quin rescat!", apunta.
S'espera que el procés amb Turkish es completi en un termini aproximat de 6 a 12 mesos.