Els aeroports estan a vessar i no només per les vacances d'estiu. Des de començament d'any, Espanya ha tornat a batre rècord de passatgers, i les aerolínies low cost continuen sent les triomfadores. De gener a juny van concentrar el 61,8% del volum total de passatgers. En concret, van volar amb companyies de baix cost 93,1 milions de persones.
Viatjar s'ha convertit en una prioritat per a moltes persones i Espanya és reflex d'això. Cada vegada més persones estan disposades a retallar en altres despeses i destinar-lo a un viatge. Encara que la majoria, això sí, opta per volar 'barat' i Ryanair, Vueling i easyJet són les tres aerolínies líders en aquest segment.
Dins del top cinc d'aerolínies amb més passatgers a Espanya, tres són de baix cost i Vueling és l'única que ha perdut quota de mercat. I és que, percentualment, les seves competidores han crescut molt més i han restat a la catalana poder de mercat. Segons dades d'Aena, Vueling ha crescut a penes un 1% en la primera meitat de l'any, mentre que Ryanair l'ha fet en un 6,3%, i easyJet, un 7,6%.
El seu principal rival, Ryanair, que és l'aerolínia líder a Espanya i Europa ha crescut malgrat haver tancat rutes a Jerez (Cadis) o Valladolid, i haver reduït el tràfic a Vigo, Santiago, Saragossa, Astúries i Santander. En total, la companyia irlandesa ha eliminat 12 rutes i 800.000 seients de la seva programació aquest 2025 per la seva disputa amb Aena a compte de les tarifes, les quals considera que són "excessives".
Malgrat això, Ryanair va transportar un rècord de 33 milions de passatgers a Espanya davant els 31 milions de l'any passat, entre gener i juny. Amb aquestes xifres, la irlandesa es manté com a líder per passatgers al país i augmenta la seva quota de mercat fins a prop del 22%; El segueix Vueling. La catalana és la segona per passatgers amb un total de 23,1 milions en el primer semestre.
La xifra, lleugerament per sobre de l'any passat, no li ha permès guanyar quota de mercat. Al revés, la quota de Vueling baixa del 15,7% fins al 15,3%; Per la seva part, easyJet assoleix els 8,2 milions de passatgers davant els 7,7 milions de l'any anterior i ocupa el 5,5% de quota de mercat, des del 5,3% anterior.
Easyjet ha estat una de les aerolínies més castigades per la pandèmia. En el primer semestre del 2019 va transportar a 8,3 milions de passatgers, unes xifres similars a les presentades aquest 2025. Tanmateix, en el període 2020-2024, la britànica va patir una important caiguda de passatgers i quota, que aquest any ha deixat enrere en reforçar capacitat i incorporar noves rutes. En concret fins a 20 noves rutes des d'Espanya.
En el top ten, la més perjudicada és Iberia
En el top ten d'aerolínies amb més negoci a Espanya, Iberia és la més perjudicada. Tant la matriu, com el seu low cost, Iberia Express. Mentre que una altra companyia de baix cost, Wizz Air, és la que més creix.
Iberia va transportar de gener a juny prop de 10,9 milions de passatgers, un 0,7% menys que l'any passat. Aquesta caiguda només la supera la seva filial low cost, que va transportar a 6,1 milions de persones, un 7,3% menys. En conseqüència, les quotes de mercat d'ambdues companyies decreixen. En el cas de la primera del 7,6% al 7,2% i en el de la segona, del 4,6% al 4,1%.
En el costat oposat hi ha Wizz Air que va mostrar un creixement del 23% en passatgers durant el semestre. L'aerolínia hongaresa va transportar a 4,1 milions de persones entre gener i juny, des dels 3,4 milions anterior, que li permeten assolir un 2,7% de quota de mercat des del 2,3% anterior.
Feia anys que la companyia de baix cost no apareixia al top deu d'aerolínies amb més moviment de passatgers a Espanya i ha fet la seva reaparició aquest 2025, assolit la vuitena posició per davant d'Air Nosturm i Eurowings.
IAG aposta pel creixement de Vueling
IAG, propietària de Iberia i Vueling, ha decidit apostar pel creixement de la segona. En la presentació de resultats del grup, va anunciar una renovació de flota per al seu low cost, que transitaran des dels actuals Airbus als nous 737 de Boeing en un període de fins a set anys.
Vueling va reduir el seu benefici en el semestre fins als 95 milions, la companyia explica que aquest descens es va deure principalment al mercat europeu, perquè en el domèstic va registrar bons resultats. Des de la companyia reconeixen que estan perdent quota de mercat i comencen a perdre passatgers, de manera que executaran un pla de creixement per a Vueling que implica reforçar la seva posició als seus mercats principals, especialment a Espanya.
Durant diversos anys, els plans de creixement de l'aerolínia amb base a Barcelona van estar congelats pels problemes amb els pilots, però la situació es va resoldre a finals del 2024 i aquest acord ha estat clau perquè el grup aposti pel seu creixement. La que pateix aquest problema és ara Iberia Express, que perd milers de passatgers malgrat el boom de l'aviació.
La companyia ha deixat d'apostar per ella pel conflicte salarial que manté amb els pilots des de fa mesos. El grup IAG fins i tot planteja tallar relació amb la low cost. Recentment, explico que "l'escenari idoni" era que es produeixi un acord amb els seus pilots. Però va advertir, "si no es produeix un acord i es perd l'eficiència de la companyia", el grup IAG "valorarà altres opcions per al hub de Madrid i poder competir amb les low cost".