Mercadona, Zara, El Corte Inglés, BBVA o Santander són algunes de les marques espanyoles més valuoses, segons el rànquing publicat aquest dimecres per Brance Finance. Al seu informe anual Espanya 100, on també inclou les empreses les marques de les quals són més fortes i que tenen més percepció de sostenibilitat, la consultora publica un rànquing dels deu millors directors generals del país.

Aquest any s'ha produït un canvi de tendència a l'hora de valorar aquest tipus de líders empresarials, a causa de la incertesa del mercat financer mundial, sent ara el Lideratge comercial i la Inspiració de canvis positius els dos impulsors més importants de la reputació. "Això reflecteix la necessitat que els guardians de marca mantinguin un fort enfocament en els resultats comercials en condicions operatives difícils", destaquen des de la consultora.

Segons Pilar Alonso Ulloa, consellera delegada de Brance Finance a Iberia (Espanya, Portugal) i Sud-amèrica, "ara més que mai, els guardians de la marca han de retre comptes pel seu lideratge organitzatiu comercial i moral. S'espera que els directors generals gestionin amb èxit les necessitats i expectatives de totes les parts interessades. Un líder sòlid guarda afinitat amb una marca sòlida, la qual cosa li permet exercir una influència positiva en tots els grups d'interès rellevants per a l'empresa".

Roig, Sánchez-Prieto i Óscar Mayo lideren la classificació

Així, entre els directius de les grans empreses i marques del país, els que ostenten les tres primeres posicions són el propietari de Mercadona, Juan Roig, el fins fa uns dies president i conseller delegat d'Iberia, Javier Sánchez-Prieto, i el director general executiu de LaLiga, Óscar Mayo. Figures dins del món empresarial als que Brance Finance defineix com "els millors guardians de marca d'Espanya".

En aquest sentit, expliquen que Juan Roig ha experimentat una "millora general de la seva fortalesa", impulsada per un notable increment en les puntuacions del pilar d'"inversió", el pilar més fort de l'índex, a causa d'una "cobertura positiva neta més gran en mitjans". Segons la consultora, l'empresari valencià és percebut com un director executiu "preocupat pel valor sostenible a llarg termini de la marca (forta estratègia i visió a llarg termini)". Així mateix, ha destacat positivament en l'atribut "inspira un canvi positiu", un dels factors crucials que influeixen en la reputació del guardià de la marca, segons l'anàlisi de Brand Finance.

Javier Sánchez-Prieto, que ha estat substituït recentment en la direcció de l'aerolínia, ocupa la segona posició de la taula. "Malgrat ser un director general relativament nou, ha estat molt valorat en la mètrica de 'percentatge d'aprovació dels empleats', així com en la que es refereix a 'forta estratègia i visió a llarg termini'", assenyalen. Sánchez-Estret comparteix la màxima puntuació de "reputació" global juntament amb el director general de Cepsa, Maarten Wetselaar, que obté a més la puntuació més gran en la mètrica de 'preocupació pel valor sostenible a llarg termini'. Wetselaar ocupa el novè lloc del rànquing.

Per la seva part, Oscar maig es col·loca en tercer lloc malgrat que la seva "familiaritat" no és tan alta com la de la resta del top 10. "Destaca sobre els altres pel fet que té 'l'índex d'aprovació dels empleats' més alt i la millor puntuació en 'comprèn la importància de la marca i la reputació per a l'organització'", explica la consultora. Això també podria atribuir-se a la seva visió futura de la marca, que es materialitza en la posada en marxa d'iniciatives com la nova 'joint venture' amb Globant.

D'Álvarez-Pallete a Onur Genç

En el cas d'Antonio Huertas (Mapfre), que ocupa la quarta posició, destaquen principalment l'augment en la mètrica "inspira un canvi positiu", "comprèn la importància de la marca i la reputació per a l'organització", la "familiaritat" i "govern corporatiu". Li segueix José María Álvarez-Pallete López (Telefònica), del qual assenyalen l'increment del pilar "inversió", "es preocupa pels empleats", "familiaritat" i "reputació general".

Per darrere es troba José Manuel Entrecanales (Acciona), les puntuacions de "govern corporatiu" i "es preocupa pels empleats" del qual són les que més destaquen, segons l'informe de Brance Finance. Al setè lloc hi ha el CEO de BBVA, Onur Genç, que ha vist augmentar de la 'cobertura positiva neta en mitjans' i també ha estat testimoni d'un augment de la seva "familiaritat" general. La Cambra de Comerç Hispanoturca també l'ha reconegut per la seva contribució al banc en la categoria de distinció professional.

Segueix en la llista José Antonio Álvarez (Santander), al qual se li percep com un director general que té una "estratègia sòlida i una visió a llarg termini" i la "reputació" general del qual també ha augmentat en comparació amb l'any passat. Gonzalo Gortázar Rotaeche (CaixaBank) completa el top 10, mantenint com a principals atributs el "govern corporatiu" i la "cobertura positiva en mitjans".