El turisme internacional a Catalunya continua el seu camí de recuperació i consolidació amb dades històriques. El mes d’octubre va tancar amb un total d'1.979.478 turistes internacionals que van visitar el territori, segons les xifres publicades aquest dimecres per l’Institut Nacional d’Estadística (INE). Aquesta xifra representa un increment del 9,86% respecte al mateix mes de l’any anterior i constitueix la millor dada d’arribades d’un mes d’octubre a Catalunya des que existeix la sèrie històrica.

Encara més destacable és l'evolució de la despesa turística. Els visitants internacionals, durant el mes d'octubre, van gastar a Catalunya 2.462 milions d’euros, una quantitat que suposa un creixement del 18,5% en comparació amb l'octubre de 2024. Aquest també és el registre més alt de despesa per a un mes d’octubre, i reflecteix una tendència clau del mercat actual: el turista gasta més, encara que el nombre d’arribades augmenti a un ritme més moderat.

L’anàlisi dels indicadors per turista revela un perfil de visitant amb una capacitat de despesa més elevada. La mitjana de despesa diària per persona es va situar en 221 euros, un lleuger ascens del 0,26% interanual. L’estada mitjana a Catalunya va ser de 5,64 dies, un factor clau que, unit a la despesa diària, va propiciar que la despesa mitjana total per turista fos de 1.244 euros. Aquesta xifra representa un increment important del 7,89% respecte a l’octubre de l’any passat, indicant que cada visitant va deixar més diners a l’economia catalana.

En el còmput acumulat dels deu primers mesos de 2025 (de gener a octubre), Catalunya ha rebut 17.790.433 turistes internacionals, un 1,03% més que en el mateix període de 2024. La despesa acumulada d’aquests viatgers a Catalunya supera ja els 21.989,42 milions d’euros, amb un creixement del 4,42%. Aquestes dades consoliden a Catalunya com la primera destinació turística de l'Estat en volum d’arribades internacionals. Durant octubre, Catalunya va acollir al 21,41% del total de turistes internacionals que van entrar a l’Estat, per davant de les Illes Balears (17,00%) i Andalusia (15,39%).

La tendència positiva no és exclusiva de Catalunya. Espanya en el seu conjunt va rebre al llarg d’octubre 9,2 milions de turistes internacionals (un 3,2% més) amb una despesa total de 12.785 milions d’euros (+7,4%). En l’acumulat de l’any (gener-octubre), l'Estat ha arribat gairebé als 85,7 milions de visitants (+3,5%) i ha superat la barrera dels 118.000 milions d’euros en despesa turística (+7%). El creixement sostingut de la despesa per davant del creixement de les arribades es confirma com una constant al llarg de 2025.

Entre els principals mercats emissors, el Regne Unit continua sent el país amb major despesa acumulada a l’Estat (17,9% del total), seguit d’Alemanya (11,8%) i França (8,8%). El comportament a octubre va ser dispar: mentre els turistes francesos van incrementar la seva despesa un 9,5% i els britànics un 3,6%, els alemanys la van reduir un 3,3%. En conjunt, les dades confirmen la robustesa del sector turístic com a motor econòmic, amb Catalunya mantenint una posició de lideratge i captant un turista de valor mitjà més elevat, un factor clau per a la sostenibilitat del model.