La transició energètica és una de les qüestions de més importància en tots els sectors industrials. Des de fa temps, tant el Govern espanyol com les empreses han anat implementant mesures per assolir els objectius imposats de cara a 2050 per la Unió Europea. L'organisme continental pretén que el Vell Continent sigui neutre en termes climàtics de cara a l'esmentada data. La UE s'ha fixat com a objectiu tenir una economia amb zero emissions netes de gasos amb efecte d'hivernacle.

I en això s'han posat gran part dels sectors que conformen l'escenari empresarial espanyol. En aquest punt, per abordar la transició energètica als ports espanyols es requerirà 4.500 milions d'euros. El muntant anirà destinat a la instal·lació d'energies renovables, a l'electrificació dels ports i a la producció de biocombustibles per als vaixells.

Producció de biocombustibles i electrificació dels molls

Segons un informe d'Ocean Capital Partners, companyia que gestiona les terminals de passatgers de Màlaga i Algesires i accionista majoritari de la marina de megaiots de Màlaga, només aquesta última pota energètica necessitarà 4.000 milions d'euros. Segons el recent estudi publicat per la companyia, l'import aniria destinat a la producció de biocombustibles com a metanol, etanol o l'hidrogen, considerant que el 10% del consum actual es produeix a Espanya.

En la mateixa línia, per a l'adaptació del subministrament elèctric a vaixells conforme a la normativa europea (OPS), es precisen 450 milions d'euros per al conjunt dels ports nacionals.

La transició energètica és una cosa que no es negocia. Diversos sectors, sobretot aquells que resulten ser més nocius per al medi ambient, han posat fil a l'agulla per fer el salt a l'energia 'neta' L'objectiu de la descarbonització està inclòs al Marc Estratègic del Sistema Portuari d'Interès General, que l'Executiu nacional liderat per Pedro Sánchez va aprovar a finals de 2022.

Es necessita més col·laboració publicoprivada

Aquest proposa un full de ruta per convertir el sistema portuari espanyol en un conjunt de ports intel·ligents, hiperconnectats i sincromodales, els quals són capaços d'optimitzar la gestió dels fluxos de càrrega i passatgers en condicions de seguretat i sostenibilitat.

Una altra de les metes que planteja són la reducció del 12% de la pressió impositiva via taxes portuàries, multiplicar per dos la quota ferroviària en els tràfics terrestres portuaris o augmentar en un 25% l'eficiència mitjana del sistema, tot això respecte a 2019.

Per a Ocean Capital Partners, assolir els objectius fixats porta aparellats certs desafiaments, com el repte de digitalitzar els ports. La companyia considera que, per segellar aquesta meta, es necessita una col·laboració publicoprivada més gran, o el risc que algunes inversions s'intentin finançar amb l'augment de les taxes portuàries. Però això, segons la companyia que ha elaborat l'informe, empitjoraria la competitivitat del sector.

Així mateix, els objectius de reducció de CO₂ també porten un risc que els trànsits|tràfics es desviïn a altres ports amb menor pressió ambiental, com l'Àfrica, per exemple, molt proper al port d'Algesires.

El port de Barcelona ha posat fil a l'agulla

La descarbonització dels ports se sembla com un dels grans reptes del sector per als anys venidors. Aconseguir que el sector portuari sigui 'verd' sembla crucial en la carrera per la transició energètica. Per a això, els experts creuen que una de les qüestions de més importància és l'electrificació dels molls.

El port de Barcelona va llançar el seu projecte Nexigen, amb el que han invertit 110 milions d'euros i té per objectiu descarbonitzar l'activitat portuària i millorar la qualitat de l'aire. La mesura té per objecte fer el moll de la Ciutat Comtal molt més eficient, alhora que més sostenible.

Tal com expliquen al seu web, dels 110 milions invertits per a Nexigen, 90 milions corresponen a les inversions que es faran en els sistemes OPS per connectar els vaixells a la xarxa elèctrica general una vegada estiguin atracats. En l'esmentat moment, les flotes utilitzarien energia neta amb certificat d'origen 100% renovable.

Els 20 milions d'euros restants són necessaris per desplegar la xarxa que inclou la Subestació Port, la connexió en alta tensió de la Subestació Litoral de Xarxa Elèctrica i el desplegament de la xarxa de mitja tensió per tot el recinte portuari.

Objectiu 2030 per al port de Barcelona

L'objectiu fixat pel port de Barcelona és que per a 2030 tingui electrificats tots els punts d'atracada de creuers, el moll del Prat, i les terminals de ferris de la dàrsena Sant Bertrán i el moll de la Costa. D'aquesta manera, s'eliminarien 66.000 tones de CO₂ i 1.234 tones de NOx de les emissions d'activitat portuària. A llarg termini, l'electrificació dels molls del Port de Barcelona serà una peça clau per assolir l'objectiu de ser un port climàticament neutre el 2050, tal com tipifica la Unió Europea.

Com en el de Barcelona, els ports de Cadis o de València, entre d'altres, són alguns dels quals s'han posat en marxa per aconseguir l'electrificació total abans de 2025-2030. Es tracta d'un procés que requereix temps i una inversió elevada. Malgrat això, la majoria d'ells s'han posat en marxa i contemplen noves mesures que fomentin la conversió portuària verda.