Al novembre, el conjunt dels preus es va reduir un 0,3% en relació amb el mes anterior d'octubre, encara que les baixades no s'han concentrat precisament als productes més bàsics. Així, la compra dels aliments s'ha encarit el mes un 0,1% que és un dels 6 grans grups de productes, dels 12 que mesura l'INE, que ha registrat pujades el mes. Dels Quals baixen -i marquen el caràcter negatiu de l'índex de novembre-, destaca el transport, el lleure, l'habitatge i els subministraments de la llar (electricitat, aigua, gas), els restaurants i les telecomunicacions, segons les dades de l'IPC definitiu novembre donat a conèixer aquest dijous per l'INE, que mostra una reducció interanual (respecte a novembre de 2022) en el creixement dels aliments que es col·loca en el 9%.

Així, les rebaixes del vestit i el calçat, grup que descendeix un 4,2% respecte a octubre, marquen la tendència del mes i acapara els primers llocs entre els productes que més han descendit al novembre. Entre els 20 productes amb més increments en el preu mensual, les peces de vestir de dona es col·loquen en primera posició amb una caiguda del 5,1%; les d'home un 4,2%, les de bebès i nens un 4%, el mateix descens que el calçat de dona. Altres articles de vestir han reduït els seus preus un 3,1% i el calçat d'home cau un 2,3%. Igualment, baixa la roba de llit, les tapisseries i cortines, i la roba de taula i de bany. En total, dels 20 primers posats en el rànquing de pujades, la meitat són d'aquest grup i sumen els increments de novembre que han registrat a l'octubre. Caldrà veure com es comporten el desembre, amb els Reis Mags en potència, ja que la roba és un dels regals més comuns entre adults, la qual cosa podria haver influït en la pujada d'aquests productes dels dos últims mesos.

 

No obstant això, entre els llocs de cap s'han colat alguns aliments, entre ells, com és conegut per totes les famílies, l'oli d'oliva, que en un sol mes s'encareix un 4,7% i se sumeixi al 6% del mes d'octubre. És el segon producte que més puja el mes i el tercer és un altre aliment, la carn de be i cabra, que augmenta un 4,3% al novembre i se suma a l'1,9% d'octubre. En aquest cas, sí que es pot estar fent provisió per als tiberis de Nadal. Els llegums també es colen al grup d'aliments que més s'incrementen, que amb un 2,5% el novembre (1,2% a l'octubre) es col·loca en novena posició. El peix fresc també està en el top-20, amb un augment de l'1,9%; els sucs un 1,5% i el sucre un 1,5% i el sucre l'1,1%. En total, dels 20 productes els preus dels quals han apujat més el mes, 6 són de la cistella de la compra bàsica. El rànquing es completa amb els articles de viatge que pugen un 2% (també es podria deure a Nadal), ordinadors personals que s'incrementen un 1,9% malgrat el Black Friday, encara que a l'octubre van descendir 0,4%; el gas butà, amb un ascens en el preu de l'1,6% que compensa parteix de la baixada del 3% a l'octubre i tanca el top altres efectes personals, amb un 1%.

 

Baixades de novembre

Entre els 20 productes els preus dels quals descendeixen amb més força al novembre, el grup dels aliments es queden amb 7 llocs, encara que amb l'excepció de les fruites fresques, que descendeixen un 3,5% al novembre, la resta són d'escàs volum. A més, el preu d'aquest aliment és molt volàtil, en funció de les campanyes o el comportament de les collites: com a exemple, a l'octubre van pujar en un sol mes el 9,5%. Rere aquest aliment, els altres olis comestibles (el més important, el gira-sol, encara que ha pujat amb força l'adquisició d'olis d'altres llavors) baixen un 1,7%, però a l'octubre van incrementar el seu cost un 0,7%. Després d'ells, la pizza i quiche baixa un 1,6% el mes, el mateix percentatge que les fruites en conserva i que les confitures, melmelades i mel. Igualment, descendeixen altres productes a base de cereals, un 1,4% i la sala el 0,8%.

 

Però els descensos més grans es concentren en el lleure, els viatges i la restauració. Així, els hotels cauen un 12,7% el mes; els vols nacionals el 7%, els paquets turístics internacionals un 7% i els nacionals un 6,4%. Després d'ells, altres combustibles líquids, baixen un 6,1%, igual com gasoil i la gasolina, els preus del qual van descendir en ambdós casos un 4,3%. La baixada en altres energies, com l'electricitat (5,4%) i el gas natural (0,8%), ha contribuït al descens del 0,3% de la inflació mensual de novembre. Es pot recordar que l'energia té un fort impacte en l'IPC, per la seva forta ponderació i l'efecte derivat en altres productes pel seu pes en el cost de producció.