L'escriptura de testament no té un preu fix. Per calcular el cost exacte s'han de tenir en compte diversos factors. Aquests són els que detalla Jesús Benavides Notaris:

  • Un import mínim fix propi dels documents notarials sense quantia (30,05 €).
  • Un import variable en funció de l'extensió de l'escriptura i el nombre de còpies que s'expedeixin. És a dir el nombre de folis utilitzats pel notari per preparar l'escriptura de testament.
  • El desplaçament del notari si excepcionalment fos necessari (18 € l'hora).
  • Els suplerts corresponents en aquest tipus d'escriptura, com són: el paper timbrat fet servir (0,15 € per foli) i la comunicació telemàtica al Registre General d'Última Voluntat (1 €).
  • Finalment, tenir present que en tractar-se de la prestació d'un servei (encara que sigui públic) està subjecte a l'impost sobre el valor afegit (21 % IVA).

Per poder tenir un cost aproximat total d'acord amb els factors acabats d'explicar. Pressuposant que l'extensió del document gira al voltant de 3 folis (el nostre model típic), que s'expedeix 1 còpia simple i que el notari no ha de desplaçar-se per a la signatura, l'escriptura de testament tindria un cost total aproximat de 40 euros (IVA inclòs).

Fer testament davant notari a la pràctica és un tràmit molt senzill i té un cost econòmic més que assumible. A tall de resum i aclaridor, puc concretar en deu curtes idees, el que s'ha de tenir en compte a l'hora de fer testament:

  1. Pot triar sempre lliurement la persona (o persones) a qui deixar les seves pertinences quan mori. Si no tria vostè, serà la llei qui ho faci el dia de la seva mort. El testament només produeix efectes a partir de la mort del testador.
  2. La llibertat d'elecció del testador té un important límit: la llegítima d'alguns familiars. És a dir, sempre una part de les pertinences del difunt corresponen forçosament als fills, pares o cònjuge.
  3. Per atorgar testament només necessita acudir al notari amb el seu document d'identitat o passaport en vigor, tenir més de catorze anys i no estar incapacitat.
  4. El notari comunica el testament, un cop signat, a un Registre General d'Actes d'Última Voluntat. Aquesta comunicació simplement consisteix a deixar constància que vostè ha fet testament i davant d'un notari. A aquest Registre no se'n comunica el contingut, ja que és personal i privat.
  5. Pot fer tants testaments com vulgui al llarg de la seva vida. Però sàpiga que l'últim testament (el de data més recent) deixa sense efecte el testament anterior.
  6. Pot triar el notari que vulgui per fer el seu testament. Tots els notaris exerceixen la mateixa funció i han de cobrar el mateix pel seu servei.
  7. El cost aproximat d'un testament notarial ronda els 40 euros (dependrà de l'extensió del mateix i els folis utilitzats pel notari per elaborar-lo).
  8. Si es troba amb dificultat per desplaçar-se a la notaria, el notari pot desplaçar-se al seu domicili, residència o hospital. Això només encarirà el testament 18 euros més al preu anteriorment esmentat.
  9. El testament és un acte personalíssim i no es pot fer a través de ningú. A l'hora de signar el testament, han d'estar sols el testador i el notari. La finalitat és evitar qualsevol interferència o intimidació en la voluntat de qui fa testament.
  10. El testament no està subjecte a cap impost. Serà l'acceptació de l'herència que tingui lloc el dia de demà fruit de la mort del testador la que obligui a pagar impostos als qui acceptin la mateixa per haver estat designats com a successors precisament en el testament.