El cotxe s'està convertint cada vegada més en un article de luxe per a moltes famílies espanyoles. En el primer semestre del 2023, el preu dels vehicles s'ha incrementat un 8% en comparació amb el mateix període del 2022, per sobre del 7,4% d'increment que va registrar l'any passat, segons l'estadística de l'impost especial sobre determinats mitjans de transport (IEDMT) —conegut com l'impost de matriculació— que ha publicat aquest dimarts l'Agència Tributària. De mitjana, els turismes han tingut un preu de 22.794 euros el 2023 davant els 21.111 abans d'aplicar l'impost de matriculació i, una vegada aplicat, el preu s'ha col·locat en una mitjana de 23.517 euros el 2023, un 7,7% més que els 21.828 euros del mateix període del 2022. El sector aspira que les vendes creixin aquest any gairebé un 20%.
No obstant això, si es compara amb la inflació, la pujada d'enguany és molt superior a la de l'any passat. En termes interanuals (juny del 2023 sobre juny del 2022), l'IPC general s'ha col·locat en l'1,9%, mentre que el dels vehicles nous s'eleva al 5,4% (dos punts i mig menys que les dades d'Hisenda). L'any passat, tanmateix, juny sobre juny va donar un IPC general del 10,2% i un 6,9% per als vehicles, més proper a les dades que dona l'Agència Tributària. De totes maneres, es pot ressenyar que el preu del 2023 s'obté amb les dades del primer semestre i es compara amb el mateix període del 2022. Tanmateix, les dades del 2022, com els d'anys anteriors, es refereixen al preu mitjà del conjunt de l'any i no només del primer semestre, per la qual cosa segons avanci l'any es podrien produir alteracions en la diferència de l'alça dels preus.
Al marge de possibles desviacions estadístiques, el que queda patent és el fort increment que ha patit l'automòbil en els últims anys. Si es compara amb cinc anys enrere, el preu mitjà d'un automòbil (abans de l'IEDMT) el 2018 va ser, segons les dades d'Hisenda, de 16.872 euros, 5.900 euros per sota del preu que es paga avui, la qual cosa implica un augment del 35% en un lustre. Des del sector expliquen el fort increment del preu de l'automòbil en el canvi tecnològic que s'està produint, amb l'entrada de la hibridació i l'electrificació per poder complir les normes mediambientals imposades per Brussel·les.
Ara bé, els preus s'han incrementat en totes les tecnologies, incloses les de combustió que, encara que han incorporat millores especialment en el camp de l'electrònica, són motors més madurs i la inversió en desenvolupament és molt inferior als cotxes electrificats. Les dades de l'Agència Tributària diuen que el preu mitjà dels cotxes de gasolina durant el primer semestre del 2023 sobre el mateix període del 2022 s'ha elevat d'un 8% (21.844 euros de mitjana), els dièsel un 9% (23.220 euros) i "altres" (inclouen els vehicles elèctrics, però també de gas) s'ha reduït un 1,7% (30.163 euros). Si ens remuntem al 2018, els cotxes de gasolina han pujat un 44,3% a causa de la demanda més gran d'aquest combustible i el dièsel un 20,3%. Aquell any, Hisenda no comptabilitzava "altres" combustibles, però si es mesuren els preus del 2023 sobre els del 2020 (primer any en què apareix en l'estadística "altres"), la gasolina ha incrementat el preu un 23,4%, el dièsel un 12,6% i "altres" el 32,7%.
Diferències per territoris
L'evolució dels preus ha estat molt dispar si es compara per comunitats autònomes, una cosa que s'explica no només per l'evolució del preu final al concessionari —que també—, sinó pel model, la motorització i la cilindrada dels cotxes que s'adquireixen a cada territori. En el primer semestre del 2023, els cotxes més cars s'han adquirit a Cantàbria, amb un preu mitjà de 25.360 euros, seguit de la Comunitat de Madrid, 24.305 euros, i Catalunya, 23.834 euros, encara que molt a prop dels 23.815 euros que s'han pagat a La Rioja. En l'extrem oposat, els cotxes més barats s'han adquirit a la Regió de Múrcia, 19.533 euros, Canàries, 20.100 euros, i al País Valencià, 20.537 euros. País Basc i Navarra queden fora de l'estadística en tenir un règim fiscal propi.
En termes relatius, el creixement més gran del preu en comparació amb el primer semestre de l'any passat es produeix a La Rioja, on els vehicles nous s'han pagat un 15,4% més cars que el 2022, seguit de Galícia, amb un augment del 12%, i Castella-la Manxa, l'11,8%. A Catalunya el preu dels automòbils nous s'ha elevat un 9,4% i a Madrid el 8,2%. Les pujades més moderades s'han donat al País Valencià, l'1,8%, Aragó, el 3,7%, i les Canàries, el 4%.