El sistema de pensions d'Espanya cobreix menys població que en altres països europeus, però la cuantia de les prestacions en relació amb el salari mitjà és comparativament més elevada; és dir, la proporció entre pensió sou i pensió és més alta. Aquesta és una de les principals conclusions d'un estudi del Banc d'Espanya.

L'article "La despesa en pensions a Espanya en comparativa europea" s'ha elaborat amb dades de 2019 i sense tenir en compte ni la reforma de pensions de 2021 ni les disposicions addicionals contemplades en el pla de recuperació ni l'evolució demogràfica i econòmica prevista per a les pròximes dècades. "Per això, la lectura dels resultats —cenyits a l'any 2019— exigeix una notable cautela a l'hora d'extrapolar-los a la situació actual i als propers anys", adverteix el Banc d'Espanya.

Segons l'anàlisi, el 2019 Espanya va presentar respecte a la Unió Europea (UE) un menor envelliment de la població i una menor cobertura del sistema de pensions, però alhora va exhibir una taxa d'ocupació més baixa i una quantia més gran de les prestacions en relació amb el salari mitjà.

Amb unes projeccions demogràfiques que indiquen que la despesa en pensions augmentarà notablement a Espanya, l'entitat calcula que alguna cosa més del 40 % d'aquest augment podria ser compensada si la taxa d'ocupació s'elevés fins a assolir el nivell registrat a Alemanya.

Per a la patronal asseguradora, Unespa, que viu en gran part gràcies a les pensions privades, va recordar ahir que el gran repte del sector és l'impacte de la demografia a les pensions. Però el cert és que no sembla que els plans de pensions individuals siguin una gran solució en aquests moments. Almenys quant a la seva rendibilitat. Tal com apunten les dades de l'Associació d'Institucions d'Inversió Col·lectiva i Fons de pensions (Inverco), els plans de pensions del sistema individual es van depreciar a l'anterior exercici un 10,1%.

Arran del mal any experimentat pels plans de pensions, les aportacions netes (aportacions menys prestacions) als plans de sistema individual es van situar en negatiu a tancament de l'exercici, en -667 milions d'euros, després que les aportacions se situessin en 1.709 milions d'euros i les prestacions en 2.376 milions d'euros.

El 2019 la despesa en pensions a Espanya va ser similar a la mitjana ponderada pel PIB de la Unió Europea (UE), encara que amb una gran heterogeneïtat per països.

Com a exemple, assenyala que la mida del sistema de pensions espanyol, en relació amb el nivell de l'activitat econòmica, estaria per sota del de sis països de la UE (Grècia, Itàlia, Portugal, França, Àustria i Finlàndia), mentre que seria similar o superior al de la resta dels països europeus.

Apunta així mateix que els països amb la despesa més alta (Grècia i Itàlia) destaquen per la quantia de les prestacions en relació amb el salari mitjà, mentre que França sobresurt per l'elevada taxa de cobertura del seu sistema de pensions.