Natàlia Mas fa bandera de l’obra feta pel govern de Pere Aragonès en els últims tres anys. Amb diferència, la consellera d’Economia ha estat la més interrompuda en el debat electoral organitzat aquest dilluns per ON ECONOMIA sobretot per part de Josep Rull (Junts) i Alícia Romero (PSC). La consellera ha exigit un nou model de finançament per Catalunya i ha defensat les posicions de la seva formació contràries a l’allargament d’una de les pistes de l’aeroport del Prat o al casino de Hard Rock.

En la seva primera intervenció, ha començat dient que Catalunya necessita “un gir de 180 graus” en el model de finançament per “deixar enrere dècades d’injustícia”. Ha subratllat que els sis models que s’han desplegat en els últims 40 anys han tingut un “resultat nefast”. I ha puntualitzat que, tots aquests models, tenen com a fil conductor que l’Estat s’encarrega del 90% del que es recapta a Catalunya i que ho fa “sense transparència”. Per això, reclama un canvi de model perquè Catalunya pugui recaptar la totalitat dels impostos.

Arran de l’acord d’investidura de Pedro Sánchez, ha indicat que ERC va aconseguir “la correcció del greuge econòmic més gran”, que va quantificar en 19.000 milions d’euros, amb els 15.000 milions per la cancel·lació del deute autonòmic i el blidatge del finançament de Mossos. Això ha permès millores en la fiscalitat, com per exemple reduir l’IRPF a les rendes de fins a 35.000 euros.

Sobre les crítiques a la pressió fiscal que suporten els catalans, Natàlia Mas ha recordat que l’actual Govern “no ha incrementat cap impost i, de fet, hem reduït a la baixa l’IRPF”. Ha mencionat els incentius per a les persones que s’estableixen en municipis rurals per facilitar-ne el seu arrelament. Ha afegir que “la política fiscal pot estar subjecta a retocs” però ha deixat molt clar que “en cap cas ha de seguir el model de dumping fiscal la Comunitat de Madrid”, en referència a les polítiques de la popular Isabel Díaz Ayuso.

Política industrial

En una crítica sense mencionar-los als seus exsocis de govern de Junts, Natàlia Mas ha apuntat que, en lúltim mandat, “s’ha recuperat la política industrial després de molts anys d’inacció". Ha recordar la creació del Pla Nacional per la Industria i l’atracció d’inversions estrangeres. En aquest sentit, ha destacat els projectes de la factoria de teulers de fusta de Kronospan, a les Terres de l’Ebre; el de components de bateries de Lotte, al Baix Camp, i el Chery, a les antigues instal·lacions de Nissan de la Zona Franca de Barcelona. Sobre aquest últim, ha dit que, al contrari del que molts pronosticaven, "tornaran a sortir cotxes" d’aquesta planta. Ha subratllat les “xifres rècord d’atracció d’inversió estrangera”, amb un increment del 42% l’any passat.

Ha defensat la indústria pel que suposa “d’equilibri territorial, millors llocs de feina, més innovació i exportacions i menys desigualtats”. En aquest punt, també ha posat èmfasi en que “hem reforçat” el pressupost de recerca, fins arribar als 1.000 milions d’euros en tres anys, un 40% més, i que Catalunya va batre el seu rècord històric de patents l’any passat.

Sobre les queixes empresarials per les traves administrativa, Natàlia Mas ha tornat a recordar que els seus exsocis de Junts van estar al capdavant d’Empresa “durant 33 anys” i que, en els últims tres, “hem detectat obstacles administratius que s’han simplificat”. No obstant, ha afegit que han introduït “moltes garanties procedimentals perquè abans no es feien bé”.

Hard Rock i aeroport

S’ha mostrat crítica amb el projecte de Hard Rock, del qual ha dit que tenir “un dels casinos més grans d’Europa no és turisme de congressos”. I ha recordat que els seus rivals polítics del PSC i Junts van “supeditar” el suport als pressupostos a que tirés endavant aquest projecte.

Sobre l’aeroport, va defensar la recent proposta del Govern d’augmentar la capacitat però sense allargar-ne una de les pistes pel seu impacte mediambiental. Va indicar que amb aquesta proposta és possible passar de l’actual límit de 55 milions de passatgers anuals a 70 milions amb un millor aprofitament de les instal·lacions. I va recordar que més del 50% dels beneficis d’Aena provenen del Prat.

I va advertir que, en el cas que governin els socialistes de Salvador Illa, el traspàs del servei de Rodalies estarà “en perill”. Va exigir que s’acabi “d’una vegada” el Corredor Mediterrani i va recordar els incompliments pressupostaris en matèria ferroviària.

En l´últim bloc del debat electoral, va esmentar els diversos “fronts” en matèria d'habitatge com els 500 milions d’euros d’inversió, els 10.000 habitatges de lloguer previstos fins 2026 i la regulació que han portat a terme dels pisos turístics.