Juan Manuel Manrique s'ha convertit en el nou president del Consell Assessor d'Infraestructures de Catalunya. El relleu, formalitzat en una sessió plenària de l’organisme, posa fi a l’etapa de Joaquim Llansó, qui havia dirigit l'organisme des d’abril de 2023. La transició, descrita des del Consell com “tranquil·la i consensuada”, reflecteix la voluntat de mantenir l’estabilitat i l’autoritat tècnica d’una institució que s'erigeix en peça fonamental en el debat sobre el futur de les infraestructures catalanes.
La dimissió de Llansó ve acompanyada d’una carta personal on el dirigentexposa les seves raons. “Al mes de juliol vaig complir 73 anys”, explica l'expresident, “i crec que és el moment d’obrir una nova etapa personal i, alhora, de donar pas a noves veus i lideratges”. Aquesta decisió, que ell mateix qualifica de “meditada”, subratlla el caràcter rotatiu i de la presidència.
El nou president, Juan Manuel Manrique, no és un rostre nou dins del Cadic. Ocupava el càrrec de vicepresident i, per tant, coneix de primera mà els reptes i les línies de treball de l’organisme. La seva fitxa tècnica és el reflex d’una carrera dedicada en cos i ànima al món de les infraestructures. Enginyer de Camins, Canals i Ports per la Universidad Politécnica de Madrid, Manrique ha desenvolupat la major part de la seva trajectòria professional en l’àmbit de l’execució i la gestió, amb càrrecs de responsabilitat en companyies rellevants com la concessionària Cedinsa.
Aquesta experiència en el sector privat es complementa amb una forta projecció acadèmica i internacional. En l’actualitat, Manrique exerceix com a secretari general de Ruitem, la Xarxa Universitària Iberoamericana de Territori i Mobilitat. Aquest vincle posiciona el Cadic en un eix de coneixement transatlàntic, obrint la porta a l’intercanvi de bones pràctiques i a la incorporació de visions innovadores en matèria de mobilitat i ordenació del territori.
En les seves primeres declaracions després del nomenament, Manrique ha volgut expressar el seu “agraïment per la confiança rebuda” i ha assegurat el seu “compromís ferm de continuar reforçant el paper del Cadic com a plataforma de debat i proposta al servei del progrés i la competitivitat del país”. Paraules que semblen assenyalar una línia de continuïtat, però amb l’ambició de potenciar la veu de l’organisme en un context econòmic i social complex.
La nova etapa del Cadic s’obre en un escenari ple de desafiaments. La crisi climàtica exigeix repensar el model de mobilitat cap a un sistema més sostenible i multimodal. La digitalització obre un camp immens d’oportunitats en les infraestructures intel·ligents. I, sobretot, persisteix el debat crònic sobre el finançament de les grans obres i la necessitat de dedicar recursos al manteniment i la renovació del patrimoni infraestructural existent. La designació de Manrique, amb el seu perfil tècnic, pràctic i amb connexions internacionals, sembla una resposta adient a aquests reptes.
La seva experiència en l’execució de projectes li pot proporcionar una visió més pragmàtica, mentre que el seu càrrec a Ruitem el connecta amb les tendències globals més avançades. L’arribada de Juan Manuel Manrique a la presidència del Cadic representa, en definitiva, més una evolució que una revolució. Es tracta del relleu d’un enginyer per un altre, d’un coneixedor de la casa per algú que ja n’era part. Un canvi que busca preservar l’autoritat de l’organisme i dotar-lo de les eines necessàries per afrontar, amb solidesa tècnica i diàleg social, el complex i apassionant futur de les infraestructures de Catalunya.