La intel·ligència artificial (IA) és la combinació d'algoritmes amb l'objectiu de crear màquines que imiten la intel·ligència humana. En poques paraules, són màquines dissenyades per raonar, aprendre, realitzar accions i resoldre problemes. Aquest camp inclou des de softwares fins a sistemes integrats, i, a efectes pràctics, ajuda la detecció de fraus, a personalitzar continguts i a la identificació de l'abandonament de clients.
El Mobile World Congress (MWC) d'aquest any posarà èmfasi en aquest aspecte i, entre les novetats, es podrà observar l'aplicació de sistema d'IA als hospitals, la creació de materials bioplàstics impresos en 3D, exoesquelets robòtics per tornar la possibilitat de caminar a les persones amb problemes i una empresa capaç de generar energia a partir de la terra.
Irrupció del ChatGPT
La intel·ligència artificial compta amb una gran varietat de subcamps, que van des d'àrees com l'aprenentatge i la percepció a jocs d'escacs. Al congrés de telefonia d'aquest 2023 hi haurà especial interès per les opcions que plantegen plataformes com el ChatGPT, encara que sense deixar de banda la irrupció d'altres eines similars. Google, per exemple, ha perdut més de 100.000 milions de dòlars a la borsa davant de la possibilitat, per primera vegada, que pugui existir un sistema millor per fer recerques. I és que amb més de 100 milions d'usuaris actius mensuals al gener, ChatGPT s'ha convertit en l'aplicació de consum de més ràpid creixement de la història, segons UBS. A més, dades d'IDC mostren que la inversió a Europa es duplicarà fins als 21.000 milions de dòlars el 2023, davant els 12.000 milions de 2022.
En aquest sentit, Enric Plana, CEO de la start-up M47 Labs, assenyala que "el 40% de les empreses consideren que la IA serà la tecnologia més important de cara a 2023" i que "el creixement esperat en la inversió en IA per a aquest any a Espanya era d'un 30%. No obstant això, l'impacte mediàtic que ha provocat ChatGPT ha fet que ja al febrer s'hagi superat aquesta previsió i que per a aquest any s'esperi que creixi més del doble".
Recentment, Infojobs va donar a conèixer un estudi relatiu a l'evolució de les ofertes laborals vinculades a la intel·ligència artificial, que va registrar el 2022 un increment del 31%, arribant a assolir gairebé les 1.500 ofertes. Madrid i Barcelona van ser les ciutats amb més vacants publicades, amb 403 i 398, respectivament. Alguns dels perfils més demandats en aquest camp van ser els enginyers d'intel·ligència artificial, científics de dades, investigadors o programadors de visió artificial.
Aposta per la intel·ligència artificial des de Catalunya
L'estand de la Generalitat en el MWC 2023 comptarà amb una demostració en directe d'intel·ligència artificial (IA) aplicada a robots al servei de les persones sota el lema Quan la intel·ligència artificial connecta amb les persones. Aquesta demostració es presentarà a l'estand Catalonia el primer dia de la fira i s'anirà repetint al llarg dels quatre dies que dura l'esdeveniment.
El congrés, que aquest any se celebra del 27 de febrer al 2 de març, tornarà a situar a Barcelona com a capital mundial de la tecnologia mòbil per uns dies i atraurà més de 80.000 visitants, 20.000 més que en l'edició anterior, tot i que per sota encara de la xifra rècord de 2019, quan va sumar 109.000 assistents.
Impacte econòmic de 350 milions
Els visitants internacionals tenen un gran pes en aquest congrés i una de les incògnites és quants visitants arribaran d'Àsia. La setmana passada, el conseller delegat de la patronal de la telefonia mòbil organitzadora del Congrés, GSMA, John Hoffman, va dir que esperava que un 25% dels assistents fos asiàtic, i que la Xina aportaria entre 4.000 i 5.000 congressistes.
Els organitzadors estimen que el congrés d'enguany tindrà un impacte econòmic a Barcelona i la seva àrea d'influència de 350 milions d'euros. Des de 2006, el MWC ha generat un impacte acumulat de 5.700 milions d'euros i va aconseguir el seu màxim impacte precisament el 2019, amb 473 milions d'euros.