Era l'any 1953 quan Aurelio Moles Garcés, perfumista i emprenedor, va decidir arrancar el seu propi negoci a Barcelona. En aquell moment comptava amb una balança, un grapat de pots amb matèries primeres i alguna proveta. Va començar a mesclar components i, d'allà, en van sortir les primeres fragàncies. Així va arrancar Esencias Moles, una empresa catalana que està present en més de 60 països i factura uns 20 milions d'euros. Qui ho explica és el net de Moles Garcés, Alex Moles, qui des de l'any 2018 lidera la companyia com a director general i és la tercera generació de la família.
Esencias Moles (EMSA) no té marca pròpia, sinó que fabrica per a terceres persones. Des d'ambientadors fins a suavitzants, passant per perfums i gels de dutxes. Des del negoci no donen noms de clients per acords de confidencialitat, però el director general de l'empresa confirma que en són centenars. "Combinem creativitat, innovació i rigor tècnic per crear les essències que comercialitzem", afirma Moles, per afegir que els pilars del negoci són l'orientació al client, la personalització i la visió a llarg termini, a banda de tenir "molt clar el focus".
Expansió internacional
Una de les claus de l'èxit d'EMSA ha estat la internacionalització i l'impuls cap al creixement exterior. La companyia compta amb una forta presència en mercats com Orient Mitjà, el Nord d'Àfrica, Àsia-Pacífic, Europa i Centreamèrica. Actualment, les vendes internacionals representen el 50% de la facturació total de l’empresa i van decidir créixer internacionalment a partir de l'any 1986 de la mà de Manel Guirro, soci i part de la segona generació familiar, des de Llatinoamèrica i el Carib. El segon territori al qual van entrar va ser l'Orient Mitjà i el Nord d'Àfrica, i uns anys més tard EMSA va aterrar a l'Argentina, on va obrir un centre de producció. Uns anys més tard va fer el mateix a l'Uruguai i avui dia compten amb tres centres, aquest parell a Llatinoamèrica i el tercer a Cervelló, on treballa el 70% de la plantilla.
Esencias Moles va tancar el seu any fiscal superant els 20 milions d'euros, un 15% més que l'any anterior, i la idea per a aquest exercici també és créixer un 15%, aproximadament. Una part d'aquest creixement ha vingut impulsat pel desenvolupament de fragàncies per a ambientació i perfumeria fina, que ja representen més del 50% de les vendes. "Ambdues categories han guanyat pes dins de la cartera de EMSA, impulsades per l'increment de la demanda de marques que busquen propostes olfactòries diferenciadores i amb identitat pròpia", destaca Moles, i agrega que a aquestes dues línies de negoci s’hi afegeixen també les categories de cura de la llar i cura personal.
Innovació, recerca i desenvolupament
Com que Esencias Moles opera com a proveïdor B2B (business to business), tenen molt clar que els èxits dels seus clients també són els seus propis èxits i "això fa que la relació amb ells sigui molt estreta. Amb aquesta mentalitat, en els darrers exercicis la meitat dels beneficis han anat destinats a projectes d'innovació i investigació i han col·laborat amb universitats i centres d'R+D per seguir innovant. Des de la seu de Cervelló, que ocupa 6.000 metres quadrats de superfície, "l'equip combina experiència tècnica i creativitat per desenvolupar solucions olfactives innovadores", apunta el director general del negoci. En aquest sentit, Moles defensa que la finalitat és oferir "solucions i fragàncies personalitzades tant per a cada client com per a cada mercat", tenint en compte les diferents zones geogràfiques en les quals estan presents.
"El nostre paper en aquest sector, que viu un creixement constant, és fruit d'anys de dedicació i evolució. Ens valoren per la nostra experiència i capacitat tècnica, a més també per la forma en la qual aportem innovació i personalitat a cada fragància. Créixer en un mercat tan dinàmic exigeix compromís, i això és precisament el que reflecteixen totes les nostres creacions", assenyala Moles, i acaba resumint que el seu focus i objectiu és ser un referent en "qualitat, creació i innovació tecnològica".