El govern d'Espanya està treballant en un nou reial decret que establirà els criteris de fixació dels peatges màxims a cobrar, aplicant criteris mediambientals i depenent de les emissions de cada vehicle. Aquest criteri només s'aplicarà a les autopistes de l'Estat que gestiona a través de la Societat Estatal d'Infraestructures del Transport (Seitt), és a dir, a les autopistes rescatades després de la crisi financera del 2008 (radials R2, R3, R4, R5, autopistes M12, AP-41 i AP-36, i trams de l'autopista AP-7 a la Circumval·lació Alacant i AP-7 a Cartagena-Vera).

Així ho ha avançat la directora general de Transport Terrestre, Roser Obrer, en una reunió amb les associacions de transportistes, que ha reiterat el compromís del govern espanyol de no implementar peatges a les autovies. De fet, el mateix reial decret establirà expressament la no aplicació de peatges per la circulació a les autovies i resta de carreteres que formen part de la Xarxa General de l'Estat, amb l'excepció de les autopistes privades ja sotmeses a règim concessional.

L'objectiu principal d'aquest decret, que ben aviat iniciarà el seu tràmit amb una consulta pública en els propers dies, és traslladar a la normativa espanyola la nova directiva europea aprovada el 2022 sobre l'aplicació de gravàmens als vehicles de transport per l'ús de les infraestructures viàries, col·loquialment denominada eurovinyeta.

Amb l'última decisió del govern de no imposar peatges, els contractes privats actuals aniran vencent i es continuaran alliberant més quilòmetres de pagament de les carreteres espanyoles, després d'haver-se aixecat en els últims anys els peatges de l'AP-7, l'AP-2 o l'AP-1, ara gratuïtes.

Les següents seran l'AP-68, el contracte de la qual acaba el 2026, o l'AP-6 (que discorre pel túnel de Guadarrama a la sortida de Madrid cap a Galícia), que juntament amb les seves variants a Segòvia (AP-61) i Àvila (AP-51), aixecaran peatges el 2029, si les polítiques no canvien per a aquell moment.