La Fundació d'Estudis d'Economia Aplicada (Fedea) considera que el disseny dels transports a Espanya es basa més en càlculs polítics que en necessitats econòmiques i defensa la necessitat d'establir peatges de pagament per ús a les autovies. El director executiu de Fedea, Ángel de la Fuente, ha assegurat en una sessió sobre el transport que si s'hagués fet un estudi previ d'eficiència de l'alta velocitat, l'única que tindria sentit seria la línia Madrid-Barcelona. L'alta velocitat, ha afegit, "és un luxe que difícilment ens podem permetre".

Ha apostat pel pagament per ús de les carreteres, en la idea que el que contamina en paga, amb peatges que reflecteixin els danys causats en les vies pels diferents tipus de vehicles, altres per congestió de les carreteres en moments puntuals i altres per entrada als grans centres urbans, a la manera de Londres. No "es comprèn la renúncia al pagament per ús a les carreteres", que es recollia en el Pla de Recuperació i en l'avantprojecte previ de la llei de mobilitat sostenible (que va decaure en l'anterior legislatura).

Ha considerat que el projecte de Llei de mobilitat sostenible és "discutible" i "poc operatiu" perquè les decisions d'inversió en infraestructures haurien de basar-se en una anàlisi cost-benefici i no en la "lògica dels drets". Segons el seu parer, la política d'infraestructures té deficiències, perquè s'assenta en un disseny institucional molt estanc i perquè els projectes es basen en càlculs polítics més que en una anàlisi precisa dels costos i beneficis econòmics i socials.

Considera imprescindible una avaluació prèvia dels projectes perquè només es facin aquells que tinguin un mínim de rendibilitat econòmica i social. Per això, proposen la reforma de l'aparell administratiu perquè el ministeri de Transportes deixi d'estructurar-se en direccions generals modals (aeroports, ferrocarril, carretera), la qual cosa genera polítiques "inconnexes" i no coherents.

En aquest punt, assenyala que la xarxa d'alta velocitat ferroviària duplica el servei amb la xarxa d'aeroports, amb la qual cosa "es cobreix dues vegades la mateixa necessitat", així que amb un planificador conjunt la xarxa seria més "coherent". En concret, ha parlat de la línia d'alta velocitat a Galícia que, malgrat la seva elevada demanda en aquests primers mesos, dubta que es mantingui en el temps com per justificar una inversió tan elevada.

Per resoldre tots aquests problemes, Fedea proposa la creació d'una agència independent del Govern que analitzi els projectes d'infraestructures ex-davant, que figuren en el text de la llei de mobilitat, però que no serviran per a res perquè els faran els mateixos que ho van proposar. En el cas de la xarxa d'autovies ha assenyalat que seria útil establir concessions de termini variable per evitar errors de previsió de trànsit.