En el darrer ple dels eurodiputats celebrat a Estrasburg s’estan aprovant aquest dimarts tots els temes pendents abans d’anar a les eleccions del mes de juny vinent. Malgrat la pandèmia o la guerra d’Ucraïna, els europarlamentaris tenen pressa per complir amb els marcs acordats en l’Agenda Verda 2019 i, en total, s’aprovaran fins a una vuitantena de noves legislacions en els pròxims dies. Una de les primeres que s’ha tancat aquest dimarts és el famós dret a reparar. Així doncs, els consumidors es beneficiaran de nous drets un cop la garantia del producte hagi caducat.

La mesura afecta, especialment, tot el món de la telefonia mòbil, però també electrodomèstics com rentadores i aspiradors. El detall s’ha d’acabar concretant per saber si algun electrodomèstic puntual pot estar fora de la norma. Però més enllà del dret a reparar, els fabricants també tindran l’obligació d’afegir un any més de garantia quan els productes ja estiguin arreglats.

Mòbils, televisors, rentadores o aspiradores

Més enllà de la garantia legal, es posarà a disposició dels consumidors un nou conjunt de drets i eines per fer de la "reparació" una opció fàcil i accessible. D’una banda, un dret dels consumidors a reclamar una indemnització als productors, per productes  que siguin tècnicament reparables d'acord amb la legislació de la Unió, com ara una rentadora o un televisor. Això garantirà que els consumidors sempre tinguin algú a qui recórrer quan decideixin reparar els seus productes i animarà els productors a desenvolupar models de negoci més sostenibles.

Plataformes en línia per als recanvis adequats

En paral·lel, també hi haurà l'obligació dels productors d'informar els consumidors  sobre els productes que han de reparar ells mateixos. I es motivarà amb la creació d’una plataforma de comparació de reparacions en línia  que permetrà als consumidors contactar amb reparadors i venedors de béns reformats a la seva regió. Aquesta plataforma permetrà fer cerques per ubicació i estàndards de qualitat, cosa que ajudarà els consumidors a trobar ofertes atractives i augmentar la visibilitat dels reparadors.

Des de la mateixa UE, també es posarà a disposició un  formulari europeu d'informació de reparació  que els consumidors poden sol·licitar a qualsevol reparador, que proporcionarà transparència sobre les condicions i el preu de les reparacions i facilitarà als consumidors la comparació d'ofertes de reparació. I, per acabar, es desenvoluparà un estàndard de qualitat europeu per als serveis de reparació per ajudar els consumidors a identificar els reparadors que es comprometen a oferir una qualitat més alta.

Xifres d’estalvi

Des d’Estrasburg, asseguren que la norma pot generar fins a 175.000 milions d’euros estalvi pels consumidors europeus en els anys vinents. Ara queda pendent la ratificació dels estats membre i l’aplicació de la directiva en un termini màxim de dos anys pel compliment obligatori. Segons la UE, productes rebutjats solen ser béns viables que es poden reparar, però sovint es descarten prematurament, donant lloc a 35 milions de tones de residus, 30 milions de tones de recursos i 261 milions de tones d'emissions de gasos d'efecte hivernacle a la UE cada any. A més, s'estima que les pèrdues per als consumidors per triar la substitució en lloc de la reparació són de prop de 12.000 milions anuals.