Els electrodomèstics i els productes electrònics, entre d'altres, hauran d'incorporar, quan entri en vigor la nova Llei de Consum Sostenible, una nova etiqueta que informarà sobre l'índex de reparabilitat de l'aparell, és a dir, si és fàcil o difícil reparar-lo.

Així ho ha avançat a EFE la secretària general de Consum i Joc, Bibiana Medialdea, que ha precisat que aquesta etiqueta indicarà "com de fàcil o difícil és aconseguir les peces de l'electrodomèstic o també com de cara o no pot ser la reparació en funció al preu del producte".

D'aquesta manera, quan anem a comprar una rentadora, per exemple, a més de comparar l'eficiència energètica, que ja ho podem fer, o el preu, podrem comparar en funció de la puntuació que tingui a l'índex de reparabilitat, les facilitats per reparar respecte a d'altres. Però a més, aquesta llei també tindrà en compte l''ecodisseny', o sigui, el disseny dels productes perquè garanteixin més durabilitat i millor facilitat per a les reparacions.

Per a la secretària general de Consum, serà "un abans i un després" perquè suposarà tota una nova generació de drets sostenibles i de consum, en els quals el govern central avançarà a partir de les directrius i reglaments que s'estan regulant especialment a l'últim any a la UE.

Precisament, a partir d'una d'aquestes directrius, i amb la llei de Consum Sostenible, segons ha explicat, s'obligarà les empreses a que la informació mediambiental que donin estigui fonamentada perquè el problema que ara existeix no és que no es doni. "De fet -argumenta-, com la població està ja molt sensibilitzada, el que veiem és que les empreses estan oferint molta informació comercial relacionada amb la sostenibilitat, i per això la preocupació és assegurar-nos que sigui sempre certa i que estigui fonamentada, i que no es confongui amb informació enganyosa".

Per tant, passaran a estar prohibides les afirmacions i al·legacions mediambientals que es considerin vagues, que no tinguin una certificació prèvia i que siguin genèriques, com per exemple dir que un producte "és ecològic, que és verd o que aquesta empresa és amiga del medi ambient o és sostenible, sense fonamentar-ho".

Sancions a partir de 100.000 euros


Se sancionarà les empreses que donin informació enganyosa?. La resposta és clara. Sí, i de forma important perquè n'hi haurà des de 100.000 euros fins a quatre o sis vegades el benefici il·lícit que s'hagi pogut aconseguir a partir d'aquesta publicitat enganyosa.

Més de la meitat de les al·legacions mediambientals que fan les empreses a nivell europeu i a Espanya no estan ben fonamentades, segons Medialdea, i com que hauran de ser-ho en un futur, a Consum estan treballant en l'elaboració d'una guia de bones practiques en la que s'expliqui com es fa una política comercial de sostenibilitat "veraç, sense confusió".

Els ciutadans incorporen cada vegada més a les seves decisions de consum la preocupació per la sostenibilitat i també estan disposats a assumir un cost més gran per opcions de consum més sostenibles, segons les últimes dades de l'Eurobaròmetre.

El Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 pretèn que les empreses siguin responsables i informin amb arguments sobre la seva política comercial de sostenibilitat, "sense utilitzar-la per fer una competència deslleial", segons assenyala la responsable de Consum.

La Llei de Consum Sostenible regularà el dret a la reparació, la lluita contra el blanqueig ecològic o la protecció contra pràctiques deslleials perquè, tal com va assenyalar el ministre Pablo Bustinduy en anunciar-la, "la paraula sostenible la fan servir cada cop més per a estratègies de greenwashing (rentat d'imatge verda)". Ho és, segons les seves paraules, "fins al punt que ha acabat per perdre gran part del seu valor i del seu significat", i la intenció és "prendre aquest concepte seriosament".