Les empreses amb més de 50 treballadors hauran de tenir en un termini de sis mesos (tres per començar a negociar amb els representants sindicals i uns altres tres per acordar) les mesures contra l'assetjament del col·lectiu LGTBI, segons el reial decret publicat aquest dimecres al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE). La norma recull una sèrie de mesures planificades per aconseguir la igualtat i no discriminació LGTBI en les empreses, així com un protocol davant de situacions d'assetjament per orientació sexual i identitat i expressió de gènere.
Les empreses hauran de començar a negociar amb els representants dels seus treballadors aquestes mesures planificades per a la seva incorporació als convenis en el termini de tres mesos des de demà, 10 d'octubre de 2024, termini que serà de sis mesos si no compten amb un acord col·lectiu. Les empreses de 50 treballadors o menys podran negociar aquestes mesures de manera voluntària i, al marge de la mida de la companyia, la norma s'aplicarà a tota la plantilla, incloent-hi els empleats posats a disposició.
Amb o sense acord
Transcorreguts tres mesos des de l'inici de la negociació d'aquestes mesures, si no s'ha assolit un acord, les empreses hauran d'aplicar les mesures establertes en el text del reial decret. D'aquesta forma, totes les empreses amb més de 50 treballadors i un conveni col·lectiu hauran d'haver incorporat mesurades contra l'assetjament LGTBI abans del 10 d'abril, hagin estat consensuades amb els seus comitès d'empresa o no.
Els convenis o acords col·lectius hauran de recollir clàusules que contribueixin a crear un context favorable a la diversitat, que hauran de fer una referència expressa no només a l'orientació sexual i identitat de gènere, sinó també a l'expressió de gènere i a la diversitat familiar. A més, hauran d'integrar als seus plans de formació mòduls específics sobre els drets de les persones LGTBI i als seus convenis col·lectius mesures que atenguin la realitat de les famílies diverses, cònjuges i parelles de fet LGTBI.
El protocol contra l'assetjament s'aplicarà tant a les persones que treballen en l'empresa com als qui sol·liciten un lloc de treball, al personal de posta a disposició, proveïdors, clients i visites, entre altres.