La Fórmula 1 torna a ser un dels esports líders del cap de setmana. Tot i el domini incontestable de Max Verstappen i el seu Red Bull, Fernando Alonso torna a despertar passions i Carlos Sainz es projecta com un gran pilot amb molt de futur. El d'Aston Martin va començar sumant podis cursa rere cursa i, tot i que darrerament costa més que arribin els resultats, segueix despertant el mateix fanatisme que fa vint anys. Sainz, per la seva banda, està a Ferrari, l'escuderia més històrica del Mundial, i espera pacientment el seu moment.

L'afició de casa està més il·lusionada que mai i s'ha tornat a enganxar a un esport que havia donat moltes alegries. I la il·lusió segueix creixent. Hi ha un català que està fent història a la IndyCar, una competició estatunidenca d'automobilisme de velocitat. El seu increïble rendiment feia pensar que buscaria fer camí cap a la Fórmula 1, la màxima competició d'aquesta disciplina, però sembla que s'ho ha repensat. Àlex Palou es tanca les portes de la Fórmula 1.

Àlex Palou 500 Milles Indianapolis 2020 / Foto: Europa Press - Joe Skibinski
Àlex Palou amb el Ganassi Racing a les 500 milles d'Indianàpolis / Foto: Europa Press - Joe Skibinski

Àlex Palou trenca el contracte amb McLaren

Àlex Palou, pilot català de 26 anys que competeix a la IndyCar, està posant cap per avall la competició. Actualment, pertany a l'equip Ganassi Racing i lidera la competició amb una superioritat absoluta. Amb gairebé 100 punts de marge sobre el segon classificat, té la primera oportunitat d'endur-se el títol a la propera cursa, la de Gateway, l'antepenúltima del calendari. Aquest domini indiscutible fa que els equips se'l rifin. Ara fa mesos que arrossega un dilema entre diverses fàbriques, però, per fi, sembla que ha posat punt final. 

Després de conquerir la corona de la IndyCar l'any 2021, va arribar a un pacte a tres bandes: Palou-Ganassi-McLaren. Seguiria corrent pel Ganassi, equip que l'havia portat a l'èxit, però va tancar un acord amb McLaren. L'acord consistia a participar en un programa de formació, que incloïa també la iniciació a la dinàmica de la Fórmula 1 com a pilot reserva, i el comprometia a incorporar-se a l'equip oficial de McLaren la IndyCar la temporada 2024. Ara, Palou ha trencat aquest contracte i ha tancat així les portes de la Fórmula 1. Per ara, es queda a la Indy amb Ganassi.

Alex Palou McLaren / Foto: EFE
Alex Palou és l'actual pilot reserva de McLaren / Foto: EFE

Aquesta situació ha provocat una anada i vinguda de comunicats. D'una banda, l'equip McLaren lamenta la seva decisió: "És increïblement decebedor tenint en compte el compromís que ha adquirit amb nosaltres tant directament com públicament i la nostra important inversió en ell basada en aquest compromís", assegura un dels directius de l'equip americà. Chip Ganassi, CEO de l'actual equip de Palou, no ha tardat a respondre: "Àlex Palou ha estat part del nostre equip des de la temporada 2021. Va ser McLaren qui va interferir al contracte i va iniciar aquest procés i, irònicament, ara es fan les víctimes". 

Adeu d'Àlex Palou a la Fórmula 1

D'aquesta manera, Àlex Palou diu adeu a la Fórmula 1. El contracte amb McLaren incloïa una formació progressiva per anar guanyant pes gradualment a l'estructura de l'equip papaia a la F1. Després de trencar l'acord, Palou rebutja un gran trampolí per accedir a la màxima competició del món de l'automobilisme, així que cal oblidar la possibilitat de veure'l competir al costat d'Alonso i Sainz.

No obstant això, encara hi ha una carambola que li podria permetre fer el salt a la F1. El distribuïdor de motors del Ganassi és Honda, precisament la mateixa fàbrica que distribueix les unitats de potència a Red Bull i Alpha Tauri. A més, a partir del 2026, Honda serà també distribuïdor d'Aston Martin. Si manté el seu rendiment a la IndyCar, hi ha la possibilitat que sigui Honda qui li posi la catifa vermella per arribar a la F1. Això provocaria un gran ball de peces, però el descontentament de Red Bull amb Checo Pérez i la tornada de Daniel Ricciardo podrien deixar algun seient lliure per aquesta jove promesa catalana.