Factorial és una empresa de software de Barcelona dedicada a solucionar els processos de Recursos Humans. El negoci està present a nou mercats i compta amb més de 7.000 clients. Els seus objectius passen per arribar als 20.000 usuaris l'any que ve i obrir una nova oficina a Miami, a més d'ampliar i millorar les seves funcions per resoldre els problemes relacionats amb la gestió de persones. "Tenim molt creixement per davant, volem ajudar més de 10 milions d'empreses amb el nostre programari perquè calculem que entre el 70% i el 80% no en tenen", indica Jordi Romero, un dels CEO de Factorial, a ON ECONOMIA. La companyia, fundada de la mà de Bernat Farrero, Pau Ramon i Jordi Romero, estalvia més de 30 hores al mes en tasques administratives de Recursos Humans com les absències, el control horari i la gestió de torns dels empleats.

La firma compta amb més de 800 treballadors i a començaments d'octubre va tancar una ronda de finançament de 121 milions d'euros, convertint-se en un nou unicorn espanyol —empresa valorada en més de 1.000 milions d'euros—. Després d'aconseguir aquesta fita, vol enfortir-se als mercats en els quals és present i expandir-se en l'àmbit mundial. Jordi Romero apunta que aquesta injecció de capital "no ha tingut res a veure amb les anteriors". El motiu? "Hem estat un parell de mesos per tancar-la, en comparació a fa un any que ho vam fer molt més ràpid", justifica. "Ara tot està anant més lent i hi ha menys operacions". En aquesta ronda, liderada per Atomico, han participat GIC i la resta d'inversors anteriors, incloent-hi Tiger Global, CRV, K-Fund i Creandum.

Finançament més costós

Llavors, és veritat que hi ha sequera financera? "L'alentiment és abismal si ho comparem amb els últims dos anys. Fa un temps hi havia molta més velocitat d'inversió, molts diners aixecats en poc temps i en canvi ara tot està anant més lent, hi ha menys operacions", aclareix. A banda, Romero explica que ara hi ha molts models de negoci, realitats que no estan sent invertides, companyies que no aconsegueixen explicar un pla per ser rendibles i que per aquesta raó no són finançades. "Abans això no era un problema, ara sí. L'objectiu actual dels inversors és generar caixa".

Factorial no comparteix dades de facturació, però l'emprenedor indica que "tenim clar com assolir la rendibilitat". Des de la scale-up no tenen una data exacta pel break even —punt de rendibilitat—, però s'ajusten a un creixement i rendibilitat en funció de les prioritats del negoci. "Tenim una palanca per revalorar el creixement i el fet de generar caixa, per això hem aixecat aquesta ronda, per tenir el capital per poder créixer al màxim. En cas contrari, hauríem pogut activar la palanca i posar-nos en rendibilitat. Com que podem demostrar això amb un pla de negoci, tenim inversors que confinen en nosaltres", assegura.

Sobre la inflació, Romero apunta que "ens ha afectat relativament. No tant al nostre negoci, sinó més a la moderació en el finançament". "La nostra companyia no s'ha vist afectada ni per la inflació ni per la guerra, però el capital risk sí que ha quedat més tocat, s'ha vist més afectat", relata. Des de Factorial no tenen gens de pressa per sortir a borsa i, de moment, tampoc no es plantegen vendre l'empresa. "Tenim molt recorregut i un model escalable", manifesta l'enginyer informàtic. Amb referència al talent a Espanya, argumenta que n'hi ha molt, però el problema és que no parla anglès. "Nosaltres, per exemple, estem presents en un munt de mercats, necessitem talent i en l'àmbit local en tenim molt, és espectacular, però ens falta ambició i dominar més i millor l'anglès", adverteix.

Factorial, nou unicorn

Factorial és una de les firmes emergents que forma part d'EsTech, una plataforma de companyies d'alt creixement amb base tecnològica que té l'objectiu de "visibilitzar" el nou model productiu. Avui dia l'economia digital té un pes en el PIB del 20%, encara que l'aspiració d'aquestes empreses és que arribi al 40% el 2030. "Ens hem adherit per consolidar un nou sistema productiu a través de la creació i suport de scale-ups. Érem empreses que ja ens coneixíem i vam veure que ningú ens representava. Considerem, igual que la resta de negocis, que havíem d'estar representats d'alguna manera perquè cal cuidar la cultura empresarial en els projectes emergents".

El nou unicorn espanyol va néixer el 2016, però tres anys després va decidir fer un canvi de rumb, va canviar l'estratègia i va ser llavors quan els inversors es van fixar en ells. Què buscaran a partir d'ara? Continuar incidint en mercats grans, seguir creixent i ser líders a Europa i Llatinoamèrica, a més d'ajudar les empreses que encara no compten amb un programari com el seu. Des que van sortir al mercat, Factorial ha tancat cinc injeccions de capital. La primera va ser de mig milió d'euros, la segona de 2,8 milions, la tercera de 15 milions, la quarta, anunciada el 2021, va ser de 67 milions d'euros i aquesta última ha estat de 121 milions d'euros.