SIA, empresa tecnològica que implementa i escala aplicacions impulsades amb IA Generativa, ha creat Mercury, un assistent virtual de vendes. L'agent ofereix al client un acompanyament personalitzat en el procés de compra perquè les transaccions siguin més ràpides, efectives i econòmiques. La plataforma busca optimitzar els processos de venda sense importar el sector i mostrar un acostament a l'usuari. En aquest sentit, l'agent virtual i el client poden interactuar mitjançant missatges de text, veu o imatges a través d'un xat i, a Espanya, bancs, marques de moda i universitats ja han posat en marxa la seva eina.

Després d'una primera ronda de finançament de 600.000 euros, amb el 100% d'inversió nacional, ara l'empresa busca aixecar una segona injecció de capital per al segon semestre de 2024. Per a aquest any, la firma vol assolir les 100 corporacions i duplicar plantilla. A més, té l'objectiu entrar en altres sectors i "continuar desenvolupant Mercury i temptejar-ho en altres casos d'ús per automatitzar les tasques i els processos que aporten poc valor", explica l'enginyer de telecomunicacions André Caçador, fundador del negoci. "Ens volem focalitzar en què els nostres clients venguin més, que els equips siguin més eficient, productius i, sobretot, amb transaccions personalitzades".

"Experiència de compra personalitzada i humanitzada"

Com funciona? "L'eina coneix les dades que l'empresa ha bolcat sobre el consumidor: comandes anteriors, preferències i llista de favorits", indica Caçador, que agrega que "la plataforma ajuda els clients dels nostres clients (B2B) a tenir una experiència de compra més personalitzada i humana, millorant l'experiència final". 

Dins de les capacitats o tasques que té aquest agent virtual hi ha la recomanació i comparació de productes, tasques més específiques com afegir al carro, agregar informació de pagament o comprar mitjançant accions que fa en el seu dia a dia el client. "Transformem l'experiència de compra d'un producte o servei", apunta l'enginyer. Per fer-ho, la plataforma compta amb models de llenguatge (large language models), que prediuen les paraules amb més probabilitats de ser utilitzades, i a través dels sistemes de recomanació realitzen i executen les tasques.

Interessos del consumidor

Quina diferència hi ha amb el sistema de recomanació? "Aquests es basen en el passat, en els comportaments anteriors dels clients. Tanmateix, aquest agent funciona a través del context, té capacitat de raó", argumenta. I posa d'exemple un usuari que se'n va de viatge a Copenhaguen i necessita una jaqueta: "l'agent entén el context, sap el temps que fa allà, i a través del llenguatge li'n recomana una o una altra". Pel que SIA, "opera com un humà".

"Sabem que la figura del dependent a les botigues físiques és vital quan necessitem una segona opinió durant un procés de compra offline i que pràcticament desapareix si ens trobem navegant en una plataforma digital. I dic pràcticament, perquè fins al moment els xatbots eren el gran recurs per salvar aquest tipus de situacions. La IA és la solució definitiva que permet no només recuperar les habilitats d'aquesta figura, sinó que li confereix un plus d'intel·ligència, proactivitat i personalitat gairebé humana, acaba l'emprenedor, que recorda que la finalitat última de la companyia és "detectar els interessos de cada persona" i facilitar-li la vida als seus clients.