La incorporació de la dona a l'ecosistema emprenedor a Espanya avança molt lentament. El percentatge d'empreses emergents espanyoles fundades exclusivament per dones va créixer d'un 6% el 2022 al 8% de l'any passat. Segons les dades de l'última edició del Mapa de l'Emprenedoria realitzada per South Summit i IE University, els equips fundadors mixtos van baixar d'un 35% a un 33% el 2023. Respecte a l'emprenedoria a Espanya, un 20% del total d'emprenedors van ser dones el 2023, davant el 80% dels homes, una proporció que no ha variat en els últims deu anys.

Tanmateix, encara que les dades de l'estudi assenyalen que la diferència entre homes i dones emprenedores no varia, de les onze empreses emergents que es van alçar com a guanyadores en la història de l'Empresa Emergent Competition de South Summit Madrid, quatre tenien, almenys, una dona com a fundadora. Això suposa un percentatge del 36% sobre el total de guanyadors globals, una xifra que pràcticament dobla el nombre d'emprenedores a Espanya segons el Mapa de l'Emprenedoria. A més, de les 100 firmes emergents finalistes de l'última edició de South Summit Madrid, 38 tenien, almenys, una dona al seu equip fundador.

Els llocs de lideratge continuen ocupats per homes

D'altra banda, els llocs de lideratge segueixen ocupats especialment per homes, fins i tot en les start-ups amb més presència femenina. En aquest sentit, el 28% de les companyies emergents fundades únicament per dones tenen un CEO masculí, mentre que la proporció s'eleva al 100% si es parla de negocis amb fundadors homes. A més, només el 19% les start-ups amb un equip fundador mixt estan liderades per dones.

Respecte al perfil de l'emprenedora, destaca la seva elevada formació, més completa que la dels homes, ja que el 15% d'elles compta amb un doctorat a l'hora d'emprendre davant el 13% d'ells, i un 73% de les dones emprenedores a Espanya compta amb un màster davant el 64% dels emprenedors. A més, les emprenedores espanyoles estan més ben formades que en la resta de regions analitzades, on les xifres d'emprenedoria amb màster i doctorat es bolquen en favor als homes.

Pel que fa a la proporció d'homes i dones en els càrrecs directius, la bretxa entre càrrecs tradicionalment femenins i masculins continua present. Així, els llocs més tècnics com CTO continuen sent predominantment masculins (18% d'emprenedors homes que ocupen aquest càrrec davant un 5% d'emprenedores), mentre que els càrrecs relacionats amb el màrqueting o la gestió de les start-ups solen estar més ocupats per dones, havent-hi una clara diferència entre les dones que ocupen el càrrec de COO (14%) davant els homes en aquest lloc (9%).

Sectors emprenedors amb presència femenina

Aquest canvi de mentalitat sembla entreveure's al top 10 de sectors emprenedors amb més presència femenina, en el qual aquest any apareixen camps tradicionalment ocupats per homes com Agrotech al cinquè lloc, Desenvolupament de Programari en el vuitè lloc i Data i Analítica en el novè. Respecte als tres sectors amb més presència de dones, salut continua acaparant el cim, seguit d'Educació i Green Business.

Quin és el retrat robot de les dones emprenedores en l'àmbit global? La seva edat mitjana és de 35 anys, el 43% d'elles són emprenedores en sèrie (davant el 61% dels homes), i el 45% ve de treballar d'una altra empresa i només el 7% d'una start-up.

I respecte al finançament de les start-ups fundades per dones, només 3 de cada 10 emprenedores espanyoles s'autofinança, molt per sota d'altres zones com la resta d'Europa (63%) o Amèrica del Nord (47%). Al contrari, a Espanya predomina el finançament a start-ups femenines mitjançant fons privats (33%), superant en gran manera als percentatges d'Amèrica del Nord (26%) i Europa (13%).