Domma, la start-up barcelonina dedicada a la maduresa femenina, va néixer amb l'objectiu de fer caure els tabús associats a la menopausa i la coneguda com a "segona adolescència", segons les seves fundadores. Creada de la mà de Cristina Martínez i Mireia Roca, el negoci es va posar en marxa el 2021 amb la voluntat d'"acompanyar a la dona madura" durant la menopausa per a així millorar la seva salut, benestar i qualitat de vida.

Amb seu a Sant Cugat, el negoci tracta i acompanya la dona durant la menopausa, ha aconseguit reunir més de 70.000 dones en tot just dos anys i preveu tancar el 2023 amb més de 100.000 dones subscrites. La plataforma té la finalitat de "desestigmatitzar aquesta etapa" i ofereix a les dones un espai per compartir les seves experiències i coneixements sobre aquest període de la seva vida. "Hi ha dones que no comenten què els passa, que no expliquen com se senten, que ho porten per dins i creuen que s'estan enfrontant a un problema. La menopausa no és una malaltia. És l'etapa més llarga de la vida de les dones i continua sent un tabú", apunten les emprenedores a aquest mitjà.

En aquest sentit, Roca i Martínez indiquen que la menopausa afecta més de vuit milions de dones a Espanya i que la por i el desconeixement s'apoderen en aquesta etapa de la vida. "Vam començar el negoci perquè vèiem que faltava informació i formació, que era un tema que generava rebuig i que s'associava a una etapa negativa de la vida," critiquen ambdues, que afegeixen que es parla molt de la fertilitat, de donar el pit, i fins i tot del postpart, però quan es bufen les 45 espelmes del pastís, silenci absolut. "No hi havia res d'informació. Quan la dona deixa de ser fèrtil, deixa de ser interessant, i volíem canviar aquest estigma".

Productes de Domma

La companyia es recolza en la investigació científica per desenvolupar nous productes, naturals i sense hormones, que aconsegueixin pal·liar la simptomatologia física i emocional fruit del desajust hormonal de la menopausa. "Els fogots són populars, però hi ha més de 30 símptomes de la menopausa que es desconeixen. Cal cuidar-se d'una forma diferent i és molt important la prevenció", aclareixen. En aquest sentit, des de Domma ofereixen productes naturals i d'elaboració pròpia per pal·liar la simptomatologia de les dones per facilitar la transició menopàusica i millorar el benestar de les senyores en aquesta etapa. Aquests productes estan elaborats a base dels nutrients naturals (vitamines, àcids grassos essencials, fitoestrógenos i antioxidants) de diferents plantes i aliments, com l'arrel de shatavari, la macadura, l'ashwagandha, la sàlvia, l'oli d'ametlla o l'oli d'onagra.

"S'ha demostrat que l'ús generalitzat d'estrògens i progestàgens en les dones que estan en la menopausa no serveix per prevenir afeccions cròniques ni té evidències científiques que ho avalin. Tanmateix, nosaltres hem desenvolupat productes específics 100% naturals que s'ha comprovat que ajuden efectivament a millorar la seva qualitat de vida i a alleujar alguns dels símptomes de la menopausa que més afecten el seu dia a dia", postil·len.

Productes Domma | Foto: Cedida
Productes Domma | Foto: Cedida

Libido baixa i insomni, els símptomes més comuns de la menopausa

De fet, en un estudi recent de la companyia sobre el climateri es va revelar que el 67% de les dones enquestades, sobre una mostra de més de 6.000, van assegurar tenir una libido baixa, insomni (63%), canvis d'humor (58%) i fogots (61%) i que aquestes eren les "principals molèsties del climateri".

Altres de les dades que es van desprendre de l'estudi eren que per al 59,7% de les dones la menopausa va comportar un augment de pes, el 59,5% van assegurar tenir suors nocturnes, el 56,1% sequedat vaginal i el 51,9% va destacar patir fatiga. Respecte als aspectes emocionals, el 53,8% va afirmar que se sentien estressades, el 51,6% van assegurar que se sentien descentrades, el 50,1% ansioses, el 48,4% tristes i el 46,4% irritables.

1,5 milions de facturació

El seu segon any d'activitat, Domma ha crescut un 350% en comparació amb l'any anterior. Aquest 2023, a més, ha ampliat la seva cartera i ha llançat al mercat dos nous productes: Equilibri Caps (una combinació de superaliments i adaptogens en format càpsula) i Desig (un complement nutricional en format bevible per incrementar la libido de la dona i la sequedat vaginal), dos dels símptomes més freqüents en la menopausa. El seu portfoli inclou també una combinació de superaliments, un preparat per a infusions relaxants, un sèrum íntim hidratant i un roll-on d'aromateràpia.

El gener de 2023, la companyia va anunciar una ronda de finançament per valor de 450.000 euros liderada per Secways i amb la participació d'Antai Ventures, així com d'altres inversors de la xarxa de Business Angels d'IESE i del teixit empresarial espanyol, amb l'objectiu d'impulsar el seu creixement. De fet, preveuen tancar l'exercici amb més d'1,5 milions d'euros facturats i entre els plans de les emprenedores es troba desenvolupar i incrementar la seva cartera de productes i serveis, per oferir una diversitat d'opcions més gran a les seves usuàries, a més d'avançar en la digitalització de l'acompanyament a les dones en menopausa. Ara com ara, Domma està formada per un equip de 7 persones, que preveu ampliar fins als 10 membres a finals d'any.