Les start-ups espanyoles trepitgen l'accelerador. El 70% de les empreses emergents del país preveuen fer contractacions en els mesos vinents, la qual cosa demostra l'optimisme del sector sobre el seu creixement, segons el Mapa de l'Emprenedoria, presentada per South Summit i IE University. L'informe apunta que les start-ups espanyoles compten amb una mitja del voltant de tres anys de vida i un 60% d'elles ja genera ingressos, la qual cosa suposa un creixement d'11 punts respecte a l'informe anterior. Així mateix, el 18% disposa d'un benefici brut d'explotació (Ebitda) positiu, que representa un creixement de cinc punts respecte a l'edició de 2021 i la tornada a les xifres que mostrava les start-ups espanyoles abans de la pandèmia. El director d'Innovació d'IE University, Salvador Aragón, destaca que l'informe mostra la maduresa de l'ecosistema, ja que la meitat d'aquestes empreses ja es financen amb recursos propis i no recorren al seu entorn. El document també posa de manifest la importància dels emprenedors en sèrie per a l'ecosistema, pel fet que representen el 62% del total que hi ha al país.

D'altra banda, l'emprenedoria femenina es manté estancada en el 20%, la qual cosa reflecteix un problema que l'ecosistema no està sent capaç de solucionar, segons Aragón, que afegeix que, a més, el 39% de les dones abandona els equips fundadors abans que els seus companys homes. Segons el Mapa de l'Emprenedoria, els sectors que predominen en l'ecosistema espanyol són fintech, educació i healthcare, si bé els serveis de productivitat i els mitjans de comunicació han entrat al top 10 de sectors amb més presència. Així, un dels punts sobre els quals ha advertit Aragón és la posició endarrerida d'Espanya respecte a la resta d'Europa i altres regions en matèria d'intel·ligència artificial, ja que és una tecnologia utilitzada pel 16,8%. D'altra banda, la fiscalitat i el finançament continuen sent els dos principals aspectes de millora pel sector, en ser esmentats per un 27% i un 26% de les start-ups participants en el mapa. Així mateix, el que més busquen aquestes empreses és finançament i visibilitat (19%) i acords estratègics (18%).

Perfil de start-ups

Respecte a la seva activitat, el principal client de les start-ups espanyoles són altres empreses (42%) i solen estar centrades en programari (53%) amb un model de subscripció (35%). L'informe també compta amb dos nous focus: el solopreneur o autònom 3.0, com ho ha definit Aragón, que engloba empresaris que emprenen en solitari i que arriben al 6% del total. Aragón ha destacat que aquest emprenedor presenta més dispersió geogràfica que la resta, amb presència elevada, ja que, encara que el 71% està concentrat a Madrid i Catalunya, n'hi ha també un 12% a Andalusia i nuclis en ciutats de menor mida com A Coruña, Gijón, Sòria, Almansa i Getxo. El segon nou focus són les start-ups orientades a millorar la vida amb persones amb discapacitat. Aquestes companyies estan centrades en l'impacte social, l'accessibilitat i educació amb una vida mitjana de cinc anys. Més de la meitat d'aquestes empreses estan presents en quatre mercats o més i un 42% afirma tenir una patent. Així mateix, el 53% d'aquestes firmes estan formades per equips mixtos, un percentatge per sobre de la mitjana general.

Ecosistema a Catalunya

En el cas de les start-ups tecnològiques de Catalunya que han rebut finançament per part d'ACCIÓ (Agència per a la Competitivitat de l'Empresa), han aconseguit crear 500 llocs de treball i mobilitzar més de 33,5 milions d'euros d'inversió privada i 39,5 milions d'organismes públics, especialment fons europeus, en quatre anys. Des que es va posar en marxa la línia d'ajuts Empresa Emergent Capital d'ACCIÓ l'any 2017, més de 85 empreses emergents han obtingut subvencions de fins a 75.000 euros per impulsar el seu creixement. El pressupost total del programa, que fins ara ha comptat amb quatre convocatòries, ha estat de 8,4 milions d'euros.

L'objectiu és ajudar les start-ups en els seus inicis, cobrint el risc dels seus primers mesos de vida fins a sortir al mercat. "Des del sector públic hem de donar suport a les start-ups, especialment les deeptech", apunta el director general d'Innovació del Departament d'Empresa, Lluis Juncà. En aquest sentit, el directiu assenyala que "s'ha de contribuir públicament a ajudar aquestes empreses emergents a sobreviure, créixer i aixecar rondes de finançament d'inversors privats". "Aquest tipus de companyies necessiten un volum d'inversió rellevant per poder desenvolupar la seva tecnologia per després poder portar-la al mercat; per aquesta raó és clau garantir el creixement i validar la seva tecnologia", acaba Juncà.