Després d'un mes de la posada en marxa del primer forn elèctric del món per a ceràmica sanitària a la fàbrica de Gmunden (Àustria), el fabricant Roca Group invertirà en cinc nous forns elèctrics a Europa, en els dos propers anys, dins del pla global que ha de conduir-lo a les zero emissions el 2045. El projecte inclou la instal·lació en tres centres de producció europeus -encara per concretar- i uns altres dos en les plantes espanyoles de Gavà (Barcelona) i Burgos (Cerámicas Gala). No obstant això, l'execució en Gala i a Gavà està vinculada a la concessió dels ajuts del PERTE de descarbonització, del qual el Govern espanyol ha obert la convocatòria fa poques setmanes, de manera que el seu inici queda postergat a 2025. A més, la instal·lació de Gavà està inclosa en la construcció del nou complex industrial Espai Roca que projecta Roca Group per modernitzar les seves instal·lacions i "ara mateix està supeditada a la tramitació dels permisos administratius, de manera que no té data d'execució," ha admès el conseller delegat del grup, Albert Magrans.

El directiu ha anunciat la inversió i ha concretat que la companyia destinarà 26 milions, el 2024, a diverses accions en matèria de sostenibilitat, entre les quals la construcció de tres forns elèctrics. "Els recursos que es precisen per a la projecció, instal·lació i posada en marxa d'un forn elèctric són variables perquè depenen de la capacitat del mateix i de les característiques del centre de producció que s'elegeixi, però serem molt ràpids", ha assegurat Magrans, encara que no s'ha aventurat a comunicar les ubicacions exactes. Com a referència, ha explicat que el nou forn de Gmunden per a la producció de la marca de ceràmica sanitària Laufen -que és una de les 30 marques que produeix i comercialitza Roca al món- ha tingut un cost global de 10 milions d'euros, repartits a parts iguals entre la construcció d'una nova nau industrial i el forn elèctric. El conseller delegat ha desestimat que la descarbonització de les fàbriques hagi d'anar aparellada a l'eliminació de llocs de treball i ha fet referència al recent ajustament de plantilla que s'ha realitzat a Gavà, dins d'un pla de prejubilacions pactat amb els sindicats.

Per al desenvolupament de la tecnologia, Roca Group es recolza en la companyia austríaca Keramischer Ofenbau, fabricant especialitzat en forns i del qual l'empresa catalana va adquirir un 66% del capital, a través del fons Roca Group Ventures. "Això no impedeix que, per a Ofenbau, Roca és un client més", ha assegurat el director general d'aquesta firma, Axel Kraser, qui ha assegurat que la tecnologia està a disposició de qualsevol fabricant de ceràmica sanitària i que servirà també per a altres àrees d'activitat al sector ceràmic, com pot ser la producció de parament de la llar.

En els últims tres anys, el grup Roca ha destinat 50 milions d'euros, que inclouen el cost del nou forn, per reduir el seu impacte mediambiental, tenint en compte que el sector ceràmic és intensiu en emissions de C02. En els seus plans està la substitució dels forns de combustible fòssil -gas natural- que té en funcionament en les 34 plantes de producció de porcellana que té repartides pel món. El director de sostenibilitat del grup -una companyia que resta en mans de la família Roca, fundadors-, Carles Velázquez ha explicat que treballen també en altres de tecnològiques i combustibles alternatius com l'hidrogen verd, "però ara mateix és una alternativa més cara i faltada de la infraestructura necessària per utilitzar-la, però la tenim en compte a futur i, de fet, estem testejant-la".

Albert Magrans 2
El conseller delegat, Albert Magrans, en la presentació feta a la fábrica de Gmunden (Àustria).

2023, un any 'desafiant'

Amb 79 centres de producció i una plantilla de més de 21.000 empleats, Roca Group ha experimentat un “desafiant” i “difícil” any 2023, per la situació política de la Xina, on Roca té un volum important de negoci, i la inflació. El conseller delegat, Albert Magrans, s'ha mostrat "satisfet" pel desenvolupament del negoci en l'últim exercici -les xifres del qual encara no han transcendit-, perquè van ampliar quota de mercat i van incrementar les inversions globals respecte als 135 milions del 2022. Magrans va augurar un "millor any" per als comptes del 2024. L'exercici del 2022 va ser una anualitat complicada per al fabricant de productes de bany. Les vendes de la marca es van estancar en els 2.092 milions -un 1,9% més sobre els 2.053 milions de 2021-, en part a causa de l'impacte del tancament dels seus negocis a Rússia -arran de la declaració de guerra amb Ucraïna- que va tenir un impacte negatiu de 40 milions al negoci global.