A principis de 2021, les germanes Elena i Mercedes Zubizarreta, fundadores de la marca de bosses Zubi, van decidir publicar el que costa fabricar un dels seus articles a les xarxes socials. La mà d'obra, les matèries primeres, les botigues físiques, els errors humans --i no humans-- que es cometen, produir i fabricar a Espanya... amb tot, les emprenedores van decidir posar punt final al debat i van mostrar a les xarxes socials el que costa cada cosa. "Jo no soc cara, soc justa", justifica la Mercedes a ON ECONOMIA.

En una entrevista amb aquest mitjà, la directiva assenyala que "al final hi ha uns costos que s'han de ficar, un creixement que tots esperem, uns sous que cal pagar i una infinitat de despeses que no t'adones, però que s'han d'assumir", aclareix. Les germanes Zubizarreta es van embarcar en el món empresarial fa una dècada, quan pràcticament no existien les paraules emprenedor o emprenedoria.

Van començar amb una cartera de mà i posteriorment van posar a la venda les primeres bosses. Les col·leccions estan inspirades en els llocs que visiten, en fotos que capten en els seus viatges i en dibuixos mentals que es generen elles mateixes quan es perden en una altra ciutat, país o fins i tot en un altre continent. Cada peça és única, aposten per la sostenibilitat i comercialitzen articles limitats. "Som sostenibles perquè produïm a Cuenca, Albacete i fa un temps a Mataró, les costureres són d'aquí, fem que el teixit sigui sostenible i, sempre que podem, ecològic. Parlar de preus cars o barats no va amb nosaltres, creiem que la manera de veure'l és amb preus justos o no. I nosaltres som justes", apunta.

Producció local

Amb una producció d'entre 3.000 i 4.000 bosses l'any, els Zubi estan fets amb estampació digital i el públic objectiu és molt ampli. "Tenim clientes que tenen 33 anys i altres que superen els 70", explica Mercedes, encara que matisa que, sobretot, les dones que li compren són "de Madrid per a dalt". El motiu? "Ens ho emportem preguntat des dels nostres inicis. Evidentment, venem a Barcelona, el sud i altre, però a Astúries, País Basc i Galícia és on més comercialitzem".

Més enllà d'Espanya, les germanes Zubizarreta venen en canals multimarca amb corners en El Corte Inglés i en línia. El producte estrella és la bossa de mà estampada, especialment amb les palmeres de Sotogrande. "Crec que la gent busca la senzillesa. Comptem amb productes molt carregats i amb paisatges replets d'estampats. No obstant això, unes palmeres o unes hortènsies tenen un component nostàlgic que fa que la gent es decanti per ells", afirma. Són les mateixes clientes les que els pregunten pels seus pròxims viatges i si crearan nous models. "El següent és Islàndia, capturarem molts racons per a després plasmar-ho en les bosses, carteres i peces de roba". El més espectacular? "Diria que el Japó, ens va marcar moltíssim i va ser espectacular", indica.

Costes de producción y fabricación de un bolso Zubi | Foto: Instagram
Despeses de producció i fabricació d'una bossa Zubi | Foto: Instagram

Sostenibilitat i certificats de qualitat

Què és el que més us demana la gent? L'empresària assegura que estar fet a Espanya és una de les coses més importants per a les seves clientes. "A vegades se m'acosten clientes o seguidores i em diuen que el preu no és molt assequible, però em donen l'enhorabona per la fabricació local, per donar suport als productors espanyols, per cuidar tota la cadena de producció i per estar ben pagada", comenta. Per contra, la Mercedes critica que "totes les grans marques o grups s'inventen els seus propis certificats de qualitat" i afegeix que els segells propis, "que es generen ells mateixos", perjudiquen tant als negocis com als consumidors. Des de Zubi reclamen un barem internacional per comparar-se les empreses les unes amb les altres. "N'existeix un, però és tan ampli que les companyies s'emparen en els punts que més els hi interessen", agrega. Finalment, Zubizarreta demana "més criteri" a l'hora de comprar, una regulació "comuna" i "consciència" per part dels consumidors. 

La companyia, formada per una desena d'empleats i amb una facturació de més d'un milió d'euros, compta amb una botiga física a Madrid i amb un pop-up a Pozuelo de Alarcón. "No tenim inversors, l'empresa va creixent a pols i potser anem més lents que la resta, però mai fem marxa enrere", justifica. Els objectius a curt termini de les empresàries passen per tornar a l'exportació i recuperar els punts de venda que tenien abans de la pandèmia. "Fa un temps havíem arribat a estar presents en més de 15 països i de cara a aquest any volem recuperar la presència als mercats internacionals", reconeix.