Un nou estudi publicat dimecres pel Consell Internacional del Transport Net (ICTT), el mateix que l'any 2015 va ajudar a destapar el dieselgate, va assegurar que fins a 19 milions de cotxes amb motors dièsel podrien estar avui dia circulant amb distorsionadors d'emissions com els que van desfermar l'escàndol que va apuntar sobretot al grup Volskwagen. 209 models de dièsel Euro5 i Euro6 de desenes de fabricants tenen nivells d'emissions d'òxid de nitrogen (NOx) "sospitoses" o "extremes" que, segons els investigadors, poden estar vinculades amb aquest tipus de tecnologia. Des de l'any 2020, Europa no només va prohibir aquest tipus de distorsionadors d'emissions, sinó que a més va obligar els fabricants a retirar-lo dels cotxes que el tinguessin instal·lat, a no ser que fer-ho posés en perill al mateix vehicle. 

Tres anys després, aquest estudi que ha fet servir resultats de proves oficials de cinc governs i també d'altres independents mostra que les marques que podrien estar fent servir aquest tipus de tecnologia son més dels que es coneixia, i a més en vehicles fabricats després de 2015, quan va esclatar aquell escàndol. A partir de les dades de l'informe d'ICCT, ON ECONOMIA ofereix un cercador amb el quals pots saber si el teu model de cotxe està entre els afectats, quantes proves ha passat i en quantes d'elles ha emès NOx sospitosament o extremadament per sobre del que s'esperava del seu motor

 

Els cotxes que van passar més tests superant en nivells extrems les emissions de NOx permeses són el Volvo XC90 D4 de 2 litres de dièsel Euro 6 i el Jeep Grand Cherokee de 3 litres senyor dièsel Euro5, que van superar aquests nivells en 24 i 22 tests respectivament, mentre que en 28 i 23 casos, respectivament, van estar per sobre del nivell sospitós. O sigui, que en ambdós casos van vorejar cinquanta tests que mostraven nivells per sobre del permès. L' Opel Mokka 1.600, el Chevrolet Cruze 2L, el Chevrolet Orlando 2L, el Suzuki SX4 1,6L i el Volvo V40 1.L també estan entre els més mal qualificats. El Jeep Grand Cherokee 3L torna a aparèixer en la seva versió amb dièsel Euro6 en la llista.

Les proves d'emissions son, majoritàriament, d'entre els anys 2016 i 2019. Els models analitzats han venut 54 milions de cotxes arreu d'Europa entre 2009 i 2019, dels quals 24 milions tindrien emissions sospitoses i 16,3 milions tindrien emissions "extremes", entre tres i quatre vegades per sobre del permès. Dels 40 milions de cotxes sospitosos, 19 milions estan encara circulant, segons estima l'informe. L'estudi afirma que en aquests darrers casos és "gairebé segur" que els fabricants hagin fet servir aquests dispositius il·legals des de l'any 2020. La majoria d'ells, a més, no haurien fet els recalls, recrides per tal de retirar del cotxe aquest software

 

La plataforma ecologista ClientEarth ha fet servir l'estudi de l'ICCT per presentar demandes legals als Governs del Regne Unit, França i Alemanya, alguns dels quals han fet aquests tests d'emissions sense aconseguir que, com demana la llei, es retiressin aquests dispositius distorsionadors dels mercats i de la circulació. Segons l'Agència Europea de Medi Ambient, les emissions de NOx, emeses sobretot pels cotxes dièsel, resulten en 64.000 morts prematures cada any i son de les més perjudicials per a la salut humana. 

Els sistemes prohibits perquè no es detectin emissions contaminants que van provocar el dieselgate que va apuntar sobretot al grup Volskwagen l'any 2015 podrien haver continuat fent-se servir per gran part dels fabricants de cotxes a Europa. És la conclusió a la qual ha arribat el Consell Internacional del Transport Net (ICCT), un dels que va destapar el dieselgate l'any 2015, a partir d'un estudi realitzat amb mesuraments governamentals i independents. La gran majoria de tests, un 77%, tant els oficials com els de laboratori, han detectat nivells "sospitosos" d'emissions d'òxid de nitrogen (NOx) per sobre de les permeses i de les reconegudes, que apuntarien un "probable", segons la plataforma ecologista, ús d'un distorsionador en més de set de cada deu models analitzats, un 77%, de les proves executades a vehicles a tot Europa. 19 milions de cotxes podrien estar avui circulant amb aquests nivells d'emissions arriscats per a la salut humana. 


En el cas dels cotxes amb emissions extremes, l'informe s'atreveix a afirmar que un cas de tal magnitud "és molt improbable que es degui a una causa diferent de la presència d'un dispositiu de desactivació", encara que alerta que no es pot fer una acusació concloent de causa-efecte. En aquests casos, assegura l'informe, estem davant d'un cas "gairebé segur" d'ús d'un dispositiu de desactivació, encara que "no es poden descartar" altres opcions com un mal mesurament.

L'escàndol s'ha fet públic just un dia després que el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) donés la raó a un usuari de Mercedes-Benz alhora de cobrar indemnitzacions per haver sigut enganyat amb els distorsionadors  d'emissions. A més, Europa ha accedit a les pressions d'Alemanya i debatrà per ajornar la descarbonització total de l'automòbil més enllà de 2035