Els sistemes prohibits perquè no es detectin emissions contaminants que van provocar el dieselgate que va apuntar sobretot al grup Volskwagen l'any 2015 podrien haver continuat fent-se servir per gran part dels fabricants de cotxes a Europa. És la conclusió a la qual ha arribat el Consell Internacional del Transport Net (ICCT), un dels que va destapar el dieselgate l'any 2015, a partir d'un estudi realitzat amb mesuraments governamentals i independents. La gran majoria de tests, tant els oficials com els de laboratori, han detectat nivells "sospitosos" d'emissions d'òxid de nitrogen (NOx) per sobre de les permeses i de les reconegudes, que apuntarien un "probable", segons la plataforma ecologista, ús d'un distorsionador en més de set de cada deu models analitzats, un 77%, de les proves executades a vehicles a tot Europa. 19 milions de cotxes podrien estar avui circulant amb aquests nivells d'emissions arriscats per a la salut humana. 

Sumant els models de cotxe dièsel Euro5 i Euro6 analitzats, es van vendre 53 milions entre 2009 i 2019 a tot Europa -incloent el Regne Unit. D'ells, 24 milions, gairebé la meitat, han mostrat nivells d'emissions "sospitosos" en proves actuades per governs i 16,3 milions d'ells tindrien emissions "extremes", fins i tot per sobre de les anteriors. O sigui, que 40 milions de cotxes podrien haver estat venuts amb aquests sistemes. L'ICTT calcula que 19 milions d'aquests vehicles continuen encara actius i que la majoria de models es continuen venent. El llindar extrem arriba a ser tres o quatre vegades per sobre del límit oficial d'emissions. Actualment, a Espanya hi ha 32 milions de vehicles i, en Europa, 405,3 milions, entre els 282 de la UE i els 123 de països extracomunitaris.

 

 

En el cas dels cotxes amb emissions extremes, l'informe s'atreveix a afirmar que un cas de tal magnitud "és molt improbable que es degui a una causa diferent de la presència d'un dispositiu de desactivació", encara que alerta que no es pot fer una acusació concloent de causa-efecte. En aquests casos, assegura l'informe, estem davant d'un cas "gairebé segur" d'ús d'un dispositiu de desactivació, encara que "no es poden descartar" altres opcions com un mal mesurament.

Els cotxes que van passar més tests superant en nivells extrems les emissions de NOx permeses són el Volvo XC90 D4 de 2 litres de dièsel Euro 6 i el Jeep Grand Cherokee de 3 litres senyor dièsel Euro5, que van superar aquests nivells en 24 i 22 tests respectivament, mentre que en 28 i 23 casos, respectivament, van estar per sobre del nivell sospitós. O sigui, que en ambdós casos van vorejar cinquanta tests que mostraven nivells per sobre del permès.

El Opel Mokka 1.600, el Chevrolet Cruze 2L, el Chevrolet Orlando 2L, el Suzuki SX4 1,6L i el Volvo V40 1.L també estan entre els més mal qualificats. El Jeep Grand Cherokee 3L torna a aparèixer en la seva versió amb dièsel Euro6 en la llista. En aquest gràfic, pots consultar els tests que ha passat cada model de cotxe i la quantitat de vegades que ha excedit els nivells permesos de forma "sospitosa" o "extrema".

 

 

Són un total de 700.000 mesuraments executats a cinc països europeus, classificats per tipus de combustible dièsel (Euro 5 i Euro6), entre els quals hi ha quatre tipus de test. En totes elles, tant les oficials com les independents, la majoria de cotxes emeten més NOx del permès, alguns amb nivells sospitosos i altres amb nivells "extrems". Un total de 209 models de cotxe han emès NOx per sobre del permès, un 77% del total analitzat. O sigui, que més de tres de cada quatre models de cotxes analitzats mostren emissions sospitoses en algun dels tests.

L'informe es fa públic un dia després que la sentència del TJUE obligués a indemnitzar un propietari d'un Mercedes-Benz afectat pel dieselgate. Es tracta d'un escàndol europeu que es va desencadenar en fer-se públic que el grup Volskwagen utilitzava dispositius que distorsionaven els nivells d'emissions dels seus cotxes dièsel.

El director general per a Europa de l'ICCT, Peter Mock, ha relacionat l'informe amb les últimes sentències relatives al dieselgate. "Després de les sentències del TJUE, aquests resultats presenten una base sòlida d'evidència perquè les autoritats investiguin i, potencialment, prenguin mesures correctives per fer front als riscos per a la salut que plantegen els cotxes dièsel europeus que circulen per les nostres carreteres", ha dit.

L'investigador principal de l'informe, Yoann Bernard, ha assegurat que "els nivells d'emissions trobats en les proves ofereixen dades de gran abast per estimar la prevalença de dispositius de desactivació prohibits". El que descobrim és que els vehicles que superen el llindar "extrem" s'han de considerar un senyal d'alarma i haurien de plantejar dubtes sobre la justificació del seu comportament en matèria d'emissions. Un total de 150 models de vehicles presenten emissions superiors a l'esmentat llindar, el que representa uns 13 milions de vehicles que continuen circulant a la UE 27 i el Regne Unit", ha afegit.

Les partícules NOx són gasos que s'emeten en els processos de combustió que es duen a terme sobretot en vehicles de dièsel, en rovellar-se el nitrogen atmosfèric a altes temperatures. El 75% de l'emès ve del trànsit d'automòbils. Està vinculada a problemes respiratoris i pulmonars. L'estudi alerta que "la contaminació atmosfèrica continua sent el perill mediambiental més gran per a la salut a Europa" i vincula 35.400 morts prematures a les emissions de vehicles dièsel de carretera el 2015, un 14% de les morts prematures relacionades amb la contaminació atmosfèrica.