Cepsa i C2X, una companyia independent l'accionista majoritari de la qual és A.P. Moller Holding i el seu accionista minoritari és A.P. Moller-Maersk, han segellat una aliança per desenvolupar al port de Huelva la planta de metanol verd més gran d'Europa amb una inversió de 1.000 milions d'euros, van informar ambdues empreses.

L'anunci d'aquest 'megaprojecte' per subministrar metanol verd a múltiples indústries, inclosa la química i el transport marítim ha estat realitzat en el marc de la COP28, que s'està celebrant a Dubai, i en presència del president del Govern, Pedro Sánchez, i de la vicepresidenta tercera i ministra per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, Teresa Ribera.

En concret, aquesta aliança entre l'energètica controlada per Mubadala i Carlyle i C2X segueix el protocol de col·laboració acordat entre A.P. Moller, Maersk i el govern d'Espanya el novembre de l'any passat per explorar les possibilitats de produir combustibles sostenibles al país. Així mateix, aquest acord està en línia amb les declaracions realitzades a nivell governamental per Espanya i Dinamarca per impulsar la seva cooperació bilateral en matèria de transició energètica.

La decisió final d'inversió està prevista el 2025 i, si s'aprova, aquest projecte podrà crear 2.500 llocs de treball directes i indirectes i posicionarà a Andalusia i a Espanya com un hub global líder en energies sostenibles per a la producció de molècules verdes, com l'hidrogen i el metanol, i per al seu ús i transport a través dels ports estratègics de la regió.

Aquest projecte a Huelva es convertiria així en una de les cinc plantes de metanol verd més grans del món, amb una capacitat de producció anual de 300.000 tones -podent fins i tot assolir una producció màxima de 380.000 tones-, que evitarà l'emissió de fins a un milió de tones de CO2. En concret, l'hidrogen verd produït a la Vall Andalusa de l'Hidrogen Verd que Cepsa i els seus socis estan desenvolupant subministrarà part de l'hidrogen que necessitarà aquesta planta.

El president del Govern d'Espanya, Pedro Sánchez, va destacar que aquest projecte "es tracta d'un pas significatiu cap a un futur lliure de combustibles fòssils" i va subratllar que aquesta inversió està "plenament alineada amb l'estratègia espanyola de reindustrialització i transició energètica".

"Volem que el 81% de la nostra generació d'energia procedeixi de fonts renovables per a 2030. L'hidrogen verd jugarà un paper crucial i, gràcies a projectes com aquest, Espanya se situa com a|com referent a nivell mundial", va dir.

Per la seva part, el conseller delegat de Cepsa, Maarten Wetselaar, va considerar l'acord com una "altra fita" en l'estratègia de l'energètica per fer d'Espanya un hub europeu de molècules verds en aquesta dècada, "amb projectes viables per reduir les emissions en sectors de difícil i urgent descarbonització".

Un marc regulatori propici

Així mateix, l'executiu de la petroliera va allargar la mà al Govern espanyol per "desenvolupar el marc regulatori necessari perquè aquest projecte tingui èxit i pugui ampliar-se".

Mentrestant, el conseller delegat de C2X, Brian Davis, també va insistir que el projecte, malgrat comptar "amb sòlids fonaments", necessitarà "un marc propici per poder oferir una font competitiva de metanol verd als seus clients". "Estem desitjant treballar amb Cepsa i el Govern espanyol per dur a terme aquest projecte", va afegir.

El metanol verd, que es produeix a partir d'hidrogen verd i carboni d'origen no fòssil capturat de l'atmosfera o generat a partir de residus agrícoles i forestals, i pot reemplaçar al metanol convencional, permetent així reduir les emissions de CO2 de sectors com el transport marítim de llarga distància o altres indústries com la química i la de producció de plàstics, és una de les grans apostes de Cepsa en la seva estratègia per a la descarbonització.

Per a 2050, la demanda de metanol al món podria triplicar-se fins a assolir uns 300 milions de tones anuals, la majoria d'elles de metanol verd.