Cepsa ha arribat a un acord per adquirir la xarxa d'estacions de servei de Ballenoil, el líder del mercat de les denominades gasolineres low cost. L'empresa compta en el dia d'avui amb més de 220 establiments a Espanya i un pla per assolir les 500 el 2027, va informar la companyia, que no va precisar l'import de l'operació.

Amb aquesta adquisició, subjecta a l'aprovació de les autoritats competents, l'energètica controlada per Mubadala i Carlyle amplia el seu negoci d'estacions de servei, superant així les 2.000 gasolineres al mercat ibèric -unes 1.500 d'elles a Espanya- i es consolida com el segon operador del mercat nacional, tan sols per darrere de Repsol, que suma més de 3.300 punts de venda.

En els últims anys, Cepsa havia anat incrementant la seva xarxa d'estacions de servei amb petites adquisicions, com les de la companyia IS-XXI o les dels grups Villanueva, Mateo i Pau -consolidant la seva presència en àrees puntuals-, però mai en una operació com la de la mida de Ballenoil. Així mateix, fa dos anys va estudiar l'entrada d'un soci financer amb una participació minoritària per al seu negoci d'estacions de servei, encara que finalment ho va descartar.

Cepsa va indicar que mantindrà la marca Ballenoil, així com el seu model de negoci i actual estructura, per consolidar la seva posició en el segment low cost i oferir al mercat una gamma de combustibles amb preus econòmics que facilitin la mobilitat en un context d'alta volatilitat en el preu de l'energia, més inflació i fort creixement en la demanda del model low cost.

A més, segons l'acord, la xarxa d'estacions Ballenoil desenvoluparà un pla de creixement per assolir les 500 estacions el 2027. Així mateix, la companyia dirigida per Maarten Wetselaar es fixa com a objectiu convertir Ballenoil en el referent en matèria de sostenibilitat en el segment low cost, per al que reforçarà progressivament l'oferta de punts de recàrrega elèctrica i incorporarà la venda de biocombustibles.

Consolidar a Ballenoil com a marca del model low cost

El director de Mobility & New Commerce de Cepsa, Pierre-Yves Sachet, va destacar que l'objectiu del grup després de l'adquisició és el de "consolidar a Ballenoil com a marca destacada del model low cost i posicionar-la com a referent en matèria de sostenibilitat en aquest segment".

"Continuarem, en paral·lel, transformant la nostra xarxa d'estacions prèmium, on els clients trobaran diferents solucions d'energia cada vegada més descarbonitzades i serveis complementaris de restauració i ultraconveniència. Amb aquesta operació, Cepsa assolirà les 2000 estacions de servei al mercat ibèric, on podrem atendre
a diferents perfils de clients", va afegir.

Per la seva part, Ballenoil va considerar que aquest acord suposa un suport al seu projecte i enforteix el seu pla de futur, impulsant el creixement de la xarxa i la incorporació de noves energies, a més de garantir el subministrament de combustibles. L'empresa de gasolineres automàtiques va ser fundada el 2010 per David Querejeta -propietari de l'empresa Balena Blava que es dedicava a l'autorentat de cotxes- i Juan Sanz i compte amb uns 350 empleats.

Aquesta empresa és un exemple clar del 'boom' viscut en els últims anys per les denominades gasolineres low cost, que han passat de les 3.886 gasolineres que sumaven el 2012 a assolir les 5.941 a finals de 2022, després de créixer així gairebé un 53%.

Cepsa mantindrà el seu model prèmium de gasolineres

Ballenoil és actualment present a tot el territori peninsular espanyol amb el seu model de negoci, basat en un servei 24 hores, presència del personal de les estacions en horari comercial i servei d'autorentat. Té especialment presència a Catalunya, Comunitat Valenciana, Andalusia, Castella-la Manxa, Castella i Lleó, Extremadura, Madrid, Galícia, Astúries, Cantàbria, Múrcia i País Basc.

Mentrestant, Cepsa mantindrà en paral·lel el seu model prèmium d'estacions de servei, en les quals els clients poden gaudir d'una oferta multienergia i d'ultraconveniència, incloent serveis addicionals de restauració, supermercat, recollida de paquets o parafarmàcia i continuarà desenvolupant el seu programa de fidelització per dotar de majors
descomptes i avantatges als seus clients.

En l'àmbit de la mobilitat sostenible, Cepsa està transformant la seva xarxa d'estacions de servei en espais digitalitzats que ofereixen una àmplia varietat de serveis d'ultraconveniència i restauració, així com solucions multienergia per al proveïment en carretera i, alhora, alternatives per al transport pesat terrestre, marítim i aeri, a través del desenvolupament de molècules verdes, fonamentalment biocombustibles de segona generació i hidrogen verd.

Actualment, té construïts més de 130 punts de recàrrega ultraràpida a les seves estacions de servei, avança en el desenvolupament d'altres 330 i el seu objectiu el 2030 és comptar amb aquest tipus de carregadors en més de 1000 a la seva xarxa d'estacions.