El cotxe elèctric no avança ni a Espanya ni a la Unió Europea al ritme que s'esperava per tal de contribuir a la descarbonització de l'economia. A més, a l'estat espanyol hi ha milers de persones que fa mesos que esperen els ajuts concedits per les administracions autonòmiques. És per això que el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, va anunciar aquest dimecres noves mesures per potenciar la compra i la producció de cotxes elèctrics agrupats en el nou Pla Auto 2030. La principal i més coneguda, un nou pla d'ajuts directes per als compradors de cotxes, aquest cop gestionat directament pel govern espanyol, que defensa que així arribaran amb més celeritat a les butxaques dels compradors. El nou pla té propostes d'estímul a la demanda com els ajuts però també a l'oferta amb mesures de caràcter industrial.
Els ajuts directes de fins a 400 milions, que no s'ha especificat de quant seran per cada vehicle, es complementaran amb la fiscalitat favorable vigent, que es mantindrà. Ara mateix, els cotxes elèctrics estan exemptes de pagar l'impost de matriculació i l'executiu estudiarà altres mesures fiscals. Els ajuts a cotxes elèctrics actualment arriben a 7.000 euros en alguns casos. Aquestes mesures aniran acompanyades d'una campanya de comunicació per fomentar el cotxe elèctric.
Pel que fa als ajuts a la producció industrial, el govern espanyol preveu 7 mesures prioritàries. La primera té a veure amb la concessió de permisos per explorar i aconseguir matèries primeres crítiques, algunes d'elles pedres rares, i una simplificació de la normativa de tramitacions. En segon lloc, l'executiu preveu donar més ajuts a la investigació i desenvolupament de la producció, l'assemblatge de cel·les i el reciclatge de materials, de nou acompanyat amb una acceleració de la concessió de permisos.
La tercera mesura en clau industrial comporta el mateix tipus d'ajuts a I+D de components, amb un foment de la internacionalització i l'escala productiva per tal de transformar els proveïdors i complementat amb línies de crèdit avalades o toves, com les que ofereix l'ICO o ENISA.
Amb el suport a tecnologies duals que poden servir per a diversos sectors, com la defensa, el govern espanyol espera diversificar els proveïdors. D'altra banda, els ajuts per a projectes en capacitat productiva i productivitat tecnològica, així com l'economia circular, per tal de desenvolupar nous models electrificats. El president va afirmar que vol que hi hagi més cotxes elèctrics espanyols.
Moncloa farà també convocatòries anuals amb diferents ajuts de diverses temàtiques, com ja fa amb els ajuts Cervera a centres tecnològics.
El govern espanyol, finalment, desenvoluparà un decàleg per a la promoció de l'ecosistema espanyol d'automoció i desenvoluparà un segell voluntari que destaqui el valor afegit de la inversió a Espanya.
Pel que fa a l'etapa final de la cadena de valor, és a dir les bateries, l'equip de Pedro Sánchez preveu fins a 12 mesures. La primera i més importat és un pla nacional de desplegament d'infraestructura de recàrrega, amb una millora de la governança gestionada pels objectius anuals. Mantindrà els ajuts directes i en crearà de nous per a zones ombra, és a dir, aquells on no hi ha actualment carregadors.
Analitzarà noves mesures fiscals per fomentar el desplegament de la xarxa de recàrrega que inclouen la possibilitat de canviar l'IRPF, deduir impostos de societats i altres incentius. A més, desenvoluparà un marc normatiu per agilitzar el desplegament de la xarxa, amb límits de temps de tramitació i altres tipus de mesures.
Inclourà nous criteris de flexibilitat i analitzarà la possible creació de noves normatives, a més d'un mapa espanyol de disponibilitat de xarxa, per tal de millorar la planificació de la xarxa elèctrica i la recàrrega. A més, farà un pla de xoc per a la senyalització dels punts de recàrrega d'accés públic.
El govern espanyol dotarà d'un marc normatiu per a l'operació de vehicles autònoms connectats a Espanya i afavorirà la divulgació de la tecnologia incorporada, impulsarà inversions estratègiques i línies de finançament per a la tecnologia entorn del CCAM (Cooperative Connected Automated Mobility), fomentarà el compliment i estandardització de normatives d'ordenació de mobilitat, com per exemple les Zones de Baixes Emissions o els incentius a aparcaments de vehicles elèctrics, repartirà ajuts i finançament a la investigació en bateries. Finalment, crearà un marc regulador de seguretat, responsabilitat legal i operació de plantes de reciclatge de bateries i components.
