El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha anunciat aquest dimecres el Plan España Auto 2030, que comptarà amb 25 mesures per tal d'accelerar la transició energètica dels vehicles, per tal que vagin deixant enrere els combustibles fòssils. La principal serà el repartiment de 400 milions d'euros en ajuts directes per a la compra de vehicles l'any 2026, que seran repartits directament pel govern espanyol "i no per les comunitats autònomes", ha dit Sánchez, que diu haver pres nota dels endarreriments i que n'assumeix la gestió "per ser més veloços i que els ajuts arribin a les butxaques dels consumidors com més aviat millor".
Fa unes setmanes, una informació d'Europa Press va donar a conéixer que el pla Moves III amb 400 milions d'euros de pressupost té encara pendent de repartir 300 milions d'euros que deixen pendents a 40.000 clients que esperen rebre'ls.
Sánchez ha explicat que caldrà "donar suport a l'oferta i la demanda", en primer lloc, perquè "comprar-se un cotxe elèctric suposa per a les famílies avui per desgràcia una inversió inicial molt important. I també, potenciar la creació "d'un cotxe espanyol elèctric i econòmic".
El president de l'executiu ha expressat que vol "una regulació amigable amb el sector", que faciliti la transició i que incorpori més "incentius".
Entre ells està el fet de comptar amb punts de recàrrega, missió per a la qual crearà el Moves Corredores amb 300 milions d'euros per a instal·lar-los en zones on no n'hi ha, i facilitarà que es faci a més amb una simplificació en els tràmits. La idea és acabar amb els deserts de càrrega i garantir que n'hi hagi cada 50-60 quilòmetres en les principals rutes, amb potències mínimes de 150 kW.
D'altra banda, dedicarà l'any vinent un PERTE VEC de 580 milions per a potenciar els cotxes elèctrics. "Ens enfrontem a un repte majúscul, transformar la indústria més gran del nostre país, que aporta un 10% del PIB i dos milions de llocs de treball2, ha dit Sánchez, que ha recordat que ja s'han destinat 3.000 milions a través dels PERTE i que s'ha incentivat la compra de 170.000 cotxes elèctrics. "Falta infraestructura i sobra burocràcia", ha concedit.
La intenció és que la quota de vehicles elèctrics passi del 12% del 2023 al 95% de l'any 2035. L'acord s'ha presentat juntament amb la patronal de fabricants ANFAC. El president d'aquesta entitat, Josep Maria Recasens, ha defensat que el pla busca atraure "tot allò que està per construir a Europa". Cal "sortir a competir, determinació, valentia i coratge" per tal de "generar més ocupació, valor i tecnologia".