Durant dècades, el lideratge empresarial ha estat associat a la presa de decisions estratègiques o a la capacitat d’anàlisi. Però avui, en un món hiperconnectat, aquestes qualitats ja no són suficients si no van acompanyades d’un element fonamental: el networking. Podem afirmar sense embuts que sense networking, no hi ha empresa.

Networking: l’accelerador dels negocis

Diversos estudis internacionals apunten que més del 80% de les relacions business-to-business (B2B) es generen o es consoliden en espais de networking. Això no és cap casualitat. És precisament en aquests escenaris on els directius poden compartir i descobrir noves oportunitats. Sovint, un cafè compartit, una conversa en un acte empresarial o una trobada informal poden obrir portes a col·laboracions -és a dir, a negocis- que mai haurien sorgit en una reunió formal de despatx.

Cal sortir del despatx no com una excepció, sinó com una pràctica habitual. És a l’exterior on es poden teixir aliances

Així doncs, cal sortir del despatx no com una excepció, sinó com una pràctica habitual. És a l’exterior, en els fòrums, congressos, esmorzars o actes sectorials, on es poden teixir aliances, captar tendències i conèixer socis clau. No hi ha millor espai per aprendre i descobrir què fan altres empreses o sectors, com innoven altres líders, quins reptes comparteixen o quines solucions han trobat a problemes comuns.

Del Zoom al cara a cara: recuperar la confiança

La pandèmia ens va forçar a traslladar bona part de les interaccions al món virtual. I moltes empreses encara fan la majoria de reunions per videoconferència. Però això té inconvenients. Tancar un acord a través d’una pantalla pot requerir quatre o cinc reunions. En canvi, una trobada presencial pot reduir aquest procés a una sola sessió, amb interaccions que generen confiança mútua de manera més ràpida i profunda.

Les grans decisions, les aliances duradores i les oportunitats transformadores neixen de converses humanes. Cal provocar-les

No es tracta de tornar a viatjar cada setmana ni de multiplicar actes innecessaris. Es tracta de saber triar els espais de valor. I aquí, els directius tenim una responsabilitat doble: ser-hi i mostrar-nos.

Liderar és connectar

Les empreses són, en essència, xarxes de persones. I els directius, com a líders d’aquestes xarxes, tenen la responsabilitat de mantenir-les vives, obertes i actives. En temps de canvi i incertesa, el lideratge no pot ser solitari ni endogàmic. Liderar avui és connectar. I connectar exigeix sortir, escoltar, compartir i, sobretot, fer networking.

Per tant, fem una crida clara: els directius han de ser-hi. Han d’estar presents en els espais on passen coses. Han de fer del networking una prioritat estratègica. Perquè, al final, les grans decisions, les aliances duradores i les oportunitats transformadores neixen de converses humanes. I aquestes converses no passen soles. Cal provocar-les.