Vivara és una empresa dedicada a la gestió integral de lloguers, amb una cartera de més de 500 habitatges, que presumeix de “morositat zero”. Tots els inquilins paguen puntualment el lloguer i, en el cas que no ho fessin, els propietaris rebrien igualment la mesada perquè aquest tipus d’incidències estan cobertes per una assegurança.

Aquesta agència de “lloguer segur” és propietat d’Occident (Grup Catalana Occident) a través de GCO Ventures. S’encarreguen de buscar l’inquilí, garanteixen el cobrament de la renda mensual al propietari i solucionen qualsevol incidència. Com que reuneixen tant la faceta de gestors com la d’asseguradors, cobreixen els possibles impagaments, desperfectes, actes vandàlics o les cobertures legals.

Llàtzer Puigpelat, director de negoci de Vivara (a l'esquerra de la fotografia superior, al costat de Juan Carlos Álvarez, el CEO), assegura que mantenen una “morositat zero”, o sigui, que no hi ha impagaments i, per tant, els propietaris cobren sense necessitat que actuï l’asseguradora. Per aconseguir-ho, indica que cal seleccionar l’inquilí adequat, que estigui a gust amb el pis, que sigui solvent i que no dediqui més del 35% dels seus ingressos mensuals al lloguer.

Puigpelat precisa que “no es tracta de buscar els inquilins més rics sinó els més adients”. Per exemple, per un habitatge de 600 euros mensuals, “el candidat adient hauria de tenir un sou de 1.800 euros, però, si en cobra 4.000, és millor que busqui una altra cosa”.

Recalca que l’altre “secret” és que tant els propietaris com els inquilins estiguin satisfets amb el servei. Apliquen un codi de bones pràctiques que exclou possibles “clàusules abusives”.

Nascuda el 2024 com a start-up, Vivara tancarà aquest any amb més de 500 clients i amb l’objectiu d’arribar als 1.100 al final de 2026. Compten amb una trentena d’empleats, si bé la seva relació amb propietaris i els llogaters és bàsicament digital. Poden accedir a la plataforma des del mòbil. Ofereixen servei les 24 hores durant tots els dies de la setmana.

Vivara ha invertit més 3 milions d’euros en el desenvolupament tecnològic de la plataforma i planeja acabar 2026 amb més de 4 milions. Operen a Catalunya, que és el seu primer mercat, però també a la Comunitat de Madrid, al País Valencià i Andalusia.

Dades de mercat

L’últim estudi de l’Observatorio del Alquiler apunta que la morositat va arribar el 2024 al “nivell més alt de la història”, amb una mitjana de 7.957 euros, equivalent a uns set mesos. Però aquestes dades només es refereixen als inquilins que no paguen i no precisen la proporció del parc de lloguer que acumula impagaments.

Un altre estudi de l’OCU, del juny passat, indica que una de cada dues persones amb un segon habitatge en propietat no el lloga. El principal motiu és que l’utilitzen temporalment (55%), però també hi ha qui prefereix no llogar-lo perquè no els sembla “segur” (26%), per possibles exigències dels inquilins (13%), o retards en els pagaments (8%) o per impagaments (8%).

A sobre, el parc d’habitatge de lloguer cada cop és més petit. El nombre de signatures de contractes de lloguer habitual s’ha desplomat més d’un 28% a la ciutat de Barcelona en només dos anys, des que es va aprovar la nova llei de l’habitatge. Així, si es compara el segon trimestre de 2023 amb el segon trimestre de 2025, s’ha passat de 10.328 contractes a només 7.411, un 28,42% menys, segons un estudi de la plataforma de lloguer Vivara elaborat a partir de dades de l’Incasòl. La situació no és gaire millor en el conjunt de Catalunya. Fent la mateixa comparació entre el segon trimestre de 2023 i el de 2025, s’ha passat de 34.981 contractes de lloguer habitual a 26.416, un 24,48% menys.