Elon Musk, va argumentar que va comprar Twitter com una acció social, com un regal a la humanitat per garantir l'existència d'una aplicació que permeti la transmissió del pensament lliure (sigui el que sigui això), però també com una oportunitat de negoci pensant que mitjançant la reducció de costos i millorant la seva oferta de valor, millorarien sensiblement els seus ingressos per publicitat, amb la qual cosa el marge obtingut permetria recuperar la gran inversió realitzada.

La realitat és que els costos els va aconseguir reduir, però avui dia, no cobreixen el 50% de la reducció d'ingressos en publicitat que s'estima que ha patit Twitter des que Musk la va adquirir i tampoc el model prèmium no està suplint la pèrdua d'ingressos, per la qual cosa sembla buscar la rendibilitat de la plataforma en una modalitat de subscripció per a tots els usuaris. En aquest punt apareix la gran pregunta sobre quant estaríem disposats a gastar per utilitzar Twitter (avui anomenada X), quant fidels seríem a la plataforma si haguéssim de pagar per utilitzar-la.

Quan un fabricant d'un producte o servei es planteja el cobrament d'aquest, sempre té tendència a sobredimensionar el valor que ofereix, i per tant el preu que s'hauria de pagar pel seu ús. En el cas de les xarxes socials la pregunta del valor és fins i tot més oportuna. Podríem dir que ens ofereixen informació actualitzada, però això ja ho fan els mitjans de comunicació digitals, que ens afegeixen punts de vistes independents i diferents. Tanmateix, a la pràctica els tuits responen a persones afins a la nostra manera de pensar, o que ens permet donar els nostres punts de vista al món, però qui els veu solen ser els que ja combreguen amb nosaltres, i potser aquests dos últims punts seran la clau: Twitter en realitat ens atorga la satisfacció de comprovar que n'hi ha molts altres que pensen com nosaltres, i ens permet la satisfacció de poder respondre a opinions contràries, en definitiva ens regala actualment la nostra dosi de dopamina diària.

Hi seran els usuaris disposats a pagar per això?, es mantindran fidels a la plataforma en cas en què n'aparegui una altra de característiques similars gratuïta? (com a Xattering, per exemple). La història de les xarxes socials, ens diu que l'usuari és molt, molt, infidel (cas d'Instagram a TikTok) que el que més l'atreu són aquelles que ofereixen estimulo immediat i de molt contingut (TikTok), i aquelles que ofereixen mes recompensa a l'ego a base de m'agrada (Instagram, Tinder o Twitter). L'únic cert és que no el sabem, no coneixem encara amb exactitud quines són les palanques de l'èxit d'una xarxa social —algunes sí, com les anteriorment citades—, però no podem posar preu exacte al seu ús.

En tot cas està sent molt interessant observar com disposant de tantíssima informació sobre gustos i preferències de centenars de milions de persones costa tant encertar a l'hora de posar preu el servei. Serà potser perquè el valor que ofereix per als usuaris és massa intangible. En tot cas, el que és segur és que aquesta situació farà que Musk, busqui alternatives de valor que acabaran aportant nous models de productes o serveis a les xarxes socials.