OpenAI, empresa responsable del desenvolupament del ChatGPT, ha fet un nou pas cap a la democratització de la intel·ligència artificial amb el llançament de dos models oberts, gratuïts i altament personalitzables: gpt-oss-120b i gpt-oss-20b. Aquests models poden executar-se tant en ordinadors d’altes prestacions com en dispositius mòbils, fet que suposa una fita en l’accessibilitat d’aquest tipus de tecnologia.

Segons ha anunciat el conseller delegat d’OpenAI, Sam Altman es tracta dels “millors models oberts i utilitzables del món”. Altman ha subratllat que aquesta nova aposta és fruit de milers de milions d'euros invertits en recerca, i que el seu objectiu és “posar la IA a les mans del màxim nombre de persones possible”.

Els nous models, coneguts com a “models de pes obert”, es caracteritzen per haver estat altament entrenats i alliberats sota llicència lliure, cosa que permet la seva modificació i ús amb finalitats comercials. De fet, són els primers models d’aquest tipus que OpenAI publica des de fa més de sis anys, i arriben en un moment de creixent competència global, especialment des de la irrupció de rivals com DeepSeek, una empresa xinesa que ha captat l’atenció del sector durant aquest 2025.

Altman ha comparat els gpt-oss amb el model o4-mini, reconegut per la seva eficiència i adaptabilitat a entorns amb recursos limitats, i ha destacat la importància que els usuaris tinguin la capacitat de controlar i modificar directament la seva pròpia IA. “ChatGPT és un servei còmode, però cal que la gent tingui opcions per adaptar la tecnologia a les seves necessitats. A més, els avantatges en matèria de privadesa són clars”, ha afirmat.

En línia amb la missió d’OpenAI de garantir que la intel·ligència artificial general (IAG) –una IA capaç de raonar de manera similar als humans– beneficiï tota la humanitat, Altman ha remarcat que aquests models han estat “creats als Estats Units, basats en valors democràtics i disponibles de forma gratuïta per a tothom”.

Els gpt-oss ja es poden trobar en plataformes de codi obert com Hugging Face, així com en serveis al núvol com Databricks, Microsoft Azure i Amazon Web Services (AWS), sota la llicència Apache 2.0, que en permet un ús ampli i flexible.

Des d’AWS, el seu director de producte, Atul Deo, ha destacat que aquests models obren la porta a “la creació ràpida i senzilla d’aplicacions d’IA generativa”, i ha assenyalat els models de pes obert com una “àrea d’innovació estratègica” per a l’evolució del sector tecnològic.

Amb aquest moviment, OpenAI busca consolidar-se com un actor clau no només en la creació de productes comercials, sinó també com a impulsor d’un ecosistema obert, col·laboratiu i amb impacte global. 

En un altre ordre, el popular assistent conversacional ha assolit aquesta setmana una nova fita en la seva trajectòria: 700 milions d’usuaris actius cada setmana. Aquesta xifra representa un creixement exponencial respecte a l’any anterior i consolida l’eina com una de les més utilitzades a escala global en l’àmbit de la intel·ligència artificial.

L’interès dels inversors tampoc ha quedat enrere. OpenAI ha recaptat recentment 7.100 milions d'euros en una ronda de finançament protagonitzada per alguns dels noms més influents del capital risc global: Andreessen Horowitz, Sequoia Capital, Fidelity, T. Rowe Price, Blackstone o Tiger Global Management. Aquesta injecció econòmica no només referma la confiança del mercat en la IA generativa, sinó que també permet a l’empresa mantenir un ritme alt d’innovació i escalabilitat.